Stavba D35 u Svitav okolní obce tolik nezatíží, uleví jim současná silnice

  • 3
Výstavba nového úseku dálnice D35 Janov – Opatovec zatěžuje okolní obce méně. Těžká technika k příjezdu na staveniště využívá hlavně souběžnou „pětatřicítku“.

Není to ještě tak dlouho, co řada obcí podél budovaných úseků dálnice D35 mezi Opatovicemi a Ostrovem trpěla pod náporem nákladních aut. Ta musela k dopravě na staveniště využívat rozbité okresky.

U výstavby dalšího dálničního úseku u Svitav si mohou okolní obce oddechnout. Nákladní auta a těžká technika využijí té výhody, že trasa dálnice kopíruje stávající silnici I/35.

„Blízkost komunikace I/35 na rozdíl od již vybudovaných úseků je pro nás velkou výhodou, neboť nám podél celé stavby zajišťuje kvalitní přístup na stavbu. Nebudeme proto tolik zatěžovat okolní obce těžkou dopravou,“ řekl během kontrolního dne Stanislav Král z úseku výstavby pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic.

Jak se však redaktor MF DNES mohl přesvědčit, odbočování z hlavní silnice na staveniště je pro posádky aut mířících na staveniště často riskantní, neboť někteří spěchající řidiči jedoucí po hlavním tahu z Čech na Moravu na zvýšený pohyb stavební techniky neberou ani přes dopravní značky ohled.

Zhotovitel dálnice společnost MI Roads proto na začátku srpna požádala krajský odbor dopravy a silničního hospodářství mezi Janovem a Gajerem o snížení rychlosti na sedmdesátku z důvodu zajištění bezpečnosti. Souhlas dala i policie.

Zákaz vjezdu na oblíbenou cyklotrasu

Až do konce roku 2025 je v souvislosti se stavbou dálnice D35 Janov – Opatovec uzavřena cyklotrasa 24 propojující Českou Třebovou a Svitavy mezi osadou Nový Valdek a lesním komplexem Brand. Náhradní trasa není stanovena. Cyklistům nezbývá, než po zbývající dva roky zvolit k jízdě trasu přes Opatovec a místní svitavskou část Lačnov.

Nejblíž se bagry dostávají k obci Opatovec, kde byla pro potřeby stavby uzavřena silnice třetí třídy mezi Gajerem a Opatovcem. „Jsme rádi, že stavba dálnice konečně začala, jen je škoda, že jeden úsek u nás končí a druhý bude začínat. Takže si to vše zopakujeme dvakrát, ale snad to zvládneme,“ řekl starosta Opatovce Lukáš Kudrna.

Stavba je v plném proudu. Dělníci již začali pracovat na stavbách obslužných komunikací, těžbě zářezů, tvorbě násypů a přeložkách inženýrských sítí. „Čeká nás ještě přeložit několik plynovodů a vodovodů. Co se týká hrubých zemních prací, chtěli bychom jich mít letos zhruba třetinu hotovou,“ dodal Král.

Jelikož dálnice bude na téměř dvanácti kilometrech stávající „pětatřicítku“ přetínat hned třikrát, vyžádá si to i vybudování poměrně velkých mostů. Jejich založení je plánováno ještě na letošní rok.

Půl kilometru dlouhá mostní estakáda

Práce se začínají soustřeďovat také na půl kilometru dlouhé mostní estakádě u Starého Valdeku, která bude největším a nejsložitějším stavebním objektem. V místě budoucího mostu, který bude v každém směru podepírat sedm pilířů, už začala sanace podloží.

Všechna dopravní omezení související se stavbou dálnice jsou koncipována tak, aby provoz na silnicích I/35 a I/43 zasáhla minimálně. Tam, kde je počítáno s vybudováním silničních přeložek, bude provoz vždy obousměrný. Je to i případ nového bypassu silnice I/43, který dělníci začali stavět před pár dny.

„Přeložku stavíme kvůli demolici stávajícího mostu na I/43 a výstavbě dálničního nadjezdu. Přeložka bude zaústěna do ramene okružní křižovatky, která je součástí obchvatu Svitav. Předpokládáme, že napojení proběhne s dostavbou kruhového objezdu v říjnu,“ řekl Jan Jelínek, stavbyvedoucí ze společnosti MI Roads, která spolu se slovenským Doprastavem dálnici za více než 2,5 miliardy staví. Hotovo má být do konce roku 2025.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz