Apple ustupuje, zpomalování iPhonů si vypnete

Apple ustupuje, zpomalování iPhonů si vypnete | foto: Profimedia.cz

Xiaomi porazilo Samsung. Nesmysl, kontruje mluvčí

  • 24
Podle agentury Canalys v závěrečném čtvrtletí v Indii Xiaomi předehnalo Samsung a usedlo na pomyslný trůn výrobců chytrých telefonů na tomto trhu. Samsung se proti tomuto tvrzení ohradil. V Indii byl prý první a navíc s velkým náskokem.

Sledování odbytu smartphonů se věnuje hned několik věhlasných agentur a Canalys se mezi takové řadí. Analýzy jednotlivých z nich vykazují většinou minimální rozdíly a srovnání se nabízí také v případě situace v Indii v závěrečném kvartálu. Ke stejnému závěru, tedy že v regionu Xiaomi Samsung porazilo, totiž dospěla i agentura Counterpoint Research.

Její data Xiaomi přisuzují nevídaný odbyt a zatímco v závěru roku 2016 prodeje v Indii stačily na 9% podíl, v právě uplynulém čtvrtletí firma uzmula 25 procent trhu. Samsung naproti tomu měl v zemi meziročně oslabit z předloňských 24 na loňských 23 procent.

V první pětce je navíc i další trojice čínských výrobců ve složení Lenovo, Oppo a Vivo, přičemž poslední dva jmenovaní výrobci patří do skupiny BBK Electronics. Tržní podíl každého se pohyboval okolo 6 procent.

Přestože z kvartálního pohledu tedy Xiaomi Samsung z trůnu sesadilo, při sečtení odbytu za celý rok jihokorejský gigant vyhrává ziskem 24 procent vůči 19procentnímu podílu čínského dravce.

Prodeje Samsungu a Xiaomi v Indii v Q4 2016 a 2017 (zdroj: Counterpoint...

Přesto jeho růst můžeme směle označit za impozantní, jelikož za rok 2016 prodeje stačily na šestiprocetní tržní podíl. Vivo meziročně poskočilo z 5 na 10 procent, Oppo pak ze stejného podílu za celý loňský rok posílilo na 8 procent. Lenovo naopak oslabilo, a to meziročně i mezikvartálně.

Vůbec poprvé se v Indii prodalo přes 300 milionů telefonů, z čehož 44 procent (132 mil.) připadlo na smartphony. Telefony bez operačního systému tak sice v zemi stále mají většinový podíl 56 procent, náskok se však bude v dalších letech snižovat ve prospěch chytrých telefonů.

Xiaomi v Indii kralovalo, hlásí Canalys

Podobné vítězství v závěrečném čtvrtletí Xiaomi připisuje agentura Canalys. Z celkových 30 milionů v Indii prodaných smartphonů pocházelo z dílen tohoto výrobce 8,2 milionu kusů. Naproti tomu některý model z nabídky Samsungu mělo v daném období zvolit 7,3 mil. zákazníků. Přepočtením těchto absolutních čísel na tržní podíl tedy Xiaomi v Indii nad Samsungem zvítězilo ziskem 27 ku 25 procentům. Nastává tedy situace, že dva nejsilnější hráči ovládli mírnou nadpoloviční většinu trhu.

Prodeje Samsungu a Xiaomi v Indii v letech 2015 až 2017 (zdroj: Canalys)

„Ztráta Samsungu spočívá ve slábnoucích prodejích low-endových modelů okolo ceny 15 000 rupií (cca 4 800 korun). Přestože Samsung nabízí lepší možnosti financování a smartphony prodává také mimo internet, byl pokles zájmu o levnější modely značný. Boj mezi Samsungem a Xiaomi bude v letošním roce pokračovat a můžeme očekávat snahu Samsungu přehodnotit nabídku levných přístrojů s cílem získat v regionu opět dominantní postavení,“ komentuje výsledná data analytik Rushabh Doshi.

Můžeme dodat, že předchozí šestiletou nadvládu Samsungu v Indii mimo agresivní cenové politiky Xiaomi pomohla svrhnout také expanze sítě kamenných prodejen. Xiaomi už tak není ryze on-line prodejcem, své obchody otevírá i v Evropě.

V Indii jsme nadále jedničkou. A s převahou, zní ze Samsungu

S daty dvou uvedených agentur však údajně poražený Samsung zásadně nesouhlasí. Podle tiskového mluvčího je v Indii jihokorejský gigant nadále největším prodejcem smartphonů a to s velkým náskokem.

Opírá se přitom o data nadnárodní společnosti pro výzkum trhu a marketing GfK (Growth for Knowledge). Ta uvádějí, že Samsung v posledním čtvrtletí v Indii měl 40procentní podíl z pohledu ceny a z hlediska objemu se měl jeho podíl vyšplhat dokonce ke 45 procentům. Mluvčí dodal, že Samsung byl tedy v průběhu celého minulého roku na poli chytrých telefonů vedoucí hráč, v Indii se prý navíc chlubí nálepkou nejdůvěryhodnější značky.

Nesouhlasná reakce tiskového oddělení Samsungu na zveřejněná data agentur není první svého druhu. Podobně proti singapurské společnosti Canalys jihokorejský gigant vystoupil před třemi lety, kdy měl Samsung z pozice jedničky vystrnadit tamní výrobce Micromax, specializující se na levné smartphony.

Samsung tehdy rovněž operoval daty GfK, podle kterých měl Samsung za rok 2014 tržní podíl 35,7 procenta a celková hodnota prodaných smartphonů představovala 40procentní hodnotu trhu. Tato data tehdy vycházela z rozsáhlého průzkumu ve městech s nejméně 50 tisíci obyvatel.