(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: mobil.iDnes.cz, Mobil.iDNES.cz

Xiaomi má našlápnuto do USA. Usadit se tam chce příští rok

  • 11
Dravé čínské Xiaomi pomalu expanduje i do Evropy, před sebou má ovšem ještě výrazně větší cíl - Ameriku. Letos to sice už patrně nestihne, ale v příštím roce by to vyjít mělo. Záležet ovšem nebude jen na snaze Xiaomi, ale i na místních zákonodárcích. Ti totiž kvůli obavám z možné špionáže nedávno zhatili vstup jiného čínského výrobce.

Xiaomi zpočátku sázelo výhradně na on-line prodej a bleskové akce, kdy byly první emise nových smartphonů tímto způsobem vyprodány v řádu jednotek minut. Firma se však postupně z internetu začala stěhovat i do kamenných prodejen, jejichž výstavba loni nabrala na rychlosti. Dnes má v Číně přinejmenším desítky prodejen a v Indii, která je pro čínského žraloka baštou, nedávno otevřela první.

Podle odhadů hned dvou renomovaných agentur tam totiž v závěru roku Xiaomi z trůnu sesadilo Samsung, přestože globální jednička s touto interpretací nesouhlasí a operuje s daty nadnárodní společnosti pro výzkum trhu a marketing GfK.

Indie je důležitým regionem pro všechny velké hráče, jen během posledních třech let se totiž v zemi prodaný objem smartphonů ztrojnásobil na loňských 120 milionů kusů. Do roku 2020 se má vůči dnešnímu stavu trh zvětšit ještě dvakrát, prostor pro zvyšování odbytu je tam tedy pro výrobce ještě obrovský.

Po Číně a Indii přišla Evropa

Xiaomi však Čína a Indie nestačí a své aktivity rozšiřuje také do Evropy, kde své telefony prodává už nějakou dobu třeba skrze Amazon. Nechce však spoléhat jen na tento způsob prodeje, a proto kromě zajišťování oficiálního zastoupení po Evropě otevírá i své první kamenné obchody zvané Mi Store. Dveře vůbec prvních z nich se otevřely v Řecku a Španělsku, příští má stát v italském Miláně a další budou bezpochyby pozvolna přibývat.

Evropou to však pro Xiaomi nekončí, výrobce by rád posílil své dosud zanedbatelné pozice v USA. Spojené státy sice nemají takový potenciál k růstu jako Indie, ovšem vstup Xiaomi by bezpochyby způsobil jisté přelévání klientely. Xiaomi totiž umí vyrobit i po dílenské stránce špičkové přístroje, jejichž ceny jsou značně nižší, než tomu je u tradičních značek.

Scénář, kdy by dosavadní američtí uživatelé některého vrcholného samsungu, sony, LG nebo HTC napříště sáhli po špičkovém xiaomi, tak není vůbec vyloučen. USA jsou pro výrobce velmi důležitým regionem, ve kterém se loni podle GfK prodalo 201,3 milionu smartphonů.

Podle vyjádření předsedy představenstva Xiaomi Lei Juna se něco takového může stát nejdříve koncem tohoto roku, případně pak začátkem roku následujícího. Dodal, že vstup do USA vedení zvažuje už dlouho.

Strastiplná cesta Huaweie do USA

Xiaomi sice už v USA v obchodech Walmart prodává třeba své televize nebo set-top boxy, na tamním Amazonu pak nabízí powerbanky nebo sluchátka, ovšem telefony doposud ne. A navíc platí, že bez smlouvy s některým z velkých operátorů v zemi výrazněji uspět nelze.

Čínští výrobci to v USA nemají jednoduché

Své o tom ví Huawei, který koncem minulého roku vyjednával se zástupci AT&T o zařazení vrcholného modelu Mate 10 Pro do jejich nabídky. Jednání, která navenek působila nadějně, však nakonec zkrachovala. Z dohody sešlo, což šéf Huaweie Richard Yu oznámil během veletrhu CES v Las Vegas a přístup tamních poskytovatelů zkritizoval.

Důvodem odmítnutí byly obavy amerických zákonodárců z možné špionáže. Nejvyšší zástupci klíčových amerických zpravodajských služeb pak nedávno během jednání senátního výboru varovali Američany před používáním smartphonů Huawei a ZTE.

Zatímco pro Huawei to už bylo několikáté odmítnutí ze strany Spojených států, ZTE už nějakou dobu s tamními operátory spolupracuje - ovšem nabídka jejich smartphonů je u nich značně omezená. Pro výrobce je tak důležitý také volný trh. ZTE se celkově v USA docela daří a například ve třetím kvartálu loňského roku tam firma prodala 4,6 milionu smartphonů, což představovalo téměř 12% tržní podíl a titul jasně nejúspěšnějšího čínského výrobce v USA.

Pokud Xiaomi plány vyjdou a výrobci se podaří dohodnout s některým z velkých operátorů, mohlo by velmi rychle ZTE tento pomyslný titul sebrat.