Rádi do sebe rýpali. Teď abyste takové konkurenční pošťuchování pohledali

  • 7
„To či ono umíme lépe než ostatní. V tom či onom za námi druzí zaostávají.“ Trefovat se se špetkou humoru do konkurence nebylo mobilním výrobcům před lety vůbec cizí. Dnes ovšem abyste takové rýpání pohledali, z reklamních spotů zcela vymizelo.

Reklama Ingenius od Samsungu

Chce-li některý z mobilních výrobců ukázat přednosti své novinky, vybere si pro porovnání nejčastěji iPhone od Applu. Byť jde vzhledem k operačnímu systému o zástupce zcela samostatné kategorie. Okolo Applu se nicméně vytvořil takový kult, že jde o vděčný objekt pro poukazování na to, co ten či onen výrobce dělá lépe než tato americká společnost.

Patrně nejznámějšími reklamami, které si utahují z iPhonu, jsou ty od Samsungu. Na jejich špičce je hned celá série spotů s titulem Ingenius. Jihokorejský výrobce se v nich zaměřil na funkce či parametry, ve kterých Apple za konkurencí tehdy zaostával. Třeba pomalejší přenosová rychlost, chybějící podpora paměťových karet či absence multitaskingu. Samsung se v této sérii do Applu trefoval i kvůli pro mnohé uživatele nepochopitelnému výřezu displeje iPhonu X. A přitom se z výřezu stal nakonec trend, který převzala i androidí konkurence.

31. července 2018

31. července 2018

31. července 2018

31. července 2018

To už měl ovšem Samsung v tomto ohledu bohaté zkušenosti. Do revolučního iPhonu X se trefoval krátce po jeho představení. Poslání spotu s názvem Growing up (Dospívání) bylo jasné: uživatelé iPhonu musí dospět do fáze, kdy si uvědomí, že jediná správná volba je koupě samsungu. Přijít na to musel i mladík z reklamy, který si i přes řadu nutných ústupků ve výbavě kupoval deset let produkty Applu, než si namísto výročního iPhonu X pořídil Galaxy Note 8 od Samsungu. Jihokorejský výrobce do tohoto spotu důvtipně skryl narážku na tehdejší poslední model iPhonu.

9. listopadu 2017

S jistou dávkou vtipu, byť poněkud drsnějšího charakteru, se do konkurence dokázala strefovat i Nokia. Děj jednoho ze svých spotů zasadila do školního prostředí. Odehrával se na školní besídce, která je pro všechny přítomné významným okamžikem. Pyšní rodiče plni očekávání se nemohou dočkat chvíle, kdy před ně předstoupí jejich potomek, děti pak ze sebe chtějí vydat to nejlepší, aby rodiče nezklamaly. Jenže v pojetí Nokie se tento neopakovatelný zážitek změnil v řežbu o nejlepší pozici k pořízení kvalitního snímku. Netřeba zmiňovat, která značka byla ve spotu tou nejzabíranější. Nokia tím chtěla ukázat přednost tehdejšího modelu Lumia 1020 s 41MPix fotoaparátem.

23. srpna 2013

Nebyla to první taková ironie ze strany Nokie. Besídka byla volným navázáním na spot poukazující na kvalitní fotoaparát modelu Lumia 920. Děj se odehrával na svatbě a už tehdy těžil z věčné rivality dvou velkých značek: Applu a Samsungu. Jízlivá prosba jednoho ze svatebčanů poté, co jiný opustil své místo kvůli pořízení snímku ženicha s nevěstou, započala slovní přestřelku mezi příznivci těchto dvou táborů.

2. července 2020

Nit suchou nenechala na Applu finská značka ani v případě modelu Lumia 925. Opět přitom netradiční formou poukazovala na přednosti fotoaparátu, vyzdvihovala konkrétně technologii PureView. Tehdejší novinka si dokázala poradit v jakémkoli světle i bez blesku, a to za horších světelných podmínek. Naopak oslnivý záblesk po stisknutí spouště u iPhonu proměňoval fotografované lidi v pomatené zombie. Nokia tehdy zajímavým příměrem poukázala na nepříznivý dopad blesků smartphonů na lidi focené při nedostatku světla.

25. června 2013

Z jedné z mnoha reklam Nokie musel být Apple opravdu „nadšený“. Finská společnost v ní totiž iPhone ukázala jako telefon, který nevydrží vůbec nic. Konkrétně ani střet s plyšovým medvídkem, pád do želatiny či dopad ptačího pírka. Laborantce přitom během těchto destruktivních testů opakovaně vypadla z pláště její Lumia 820, přičemž nepřišla k žádné úhoně.

29. listopadu 2012

V tom všem rýpání do Applu se ovšem najde i nějaká ta výjimka. Postarala se o ni třeba čínská značka OnePlus. Ta totiž tvrdila, že její model 5T je mnohem lepší než konkurenční Samsung Galaxy Note 8. Aby to dokázala, vsadila na velmi netradiční testy. Třeba co nejrychleji spustit a zavřít 20 aplikací v obou telefonech. Aktéři jsou přitom pod palbou kaktusů, které „výzkumníci“ proti jejich nahým tělům metají z obřích praků.

3. února 2018

Demonstrace rychlejší odezvy telefonu ve prospěch oneplusu není ovšem jediným takto neobvyklým testem. V tom dalším se společnost zaměřila na stabilizaci videa, opět v porovnání s vrcholným samsungem. Aktér musel přitom čelit atakům psa, který se vrhl po jeho lákavém obleku.

3. února 2018

A proč si vlastně konkurence brala na mušku především Apple? Důvod je nasnadě: zesměšňování iPhonu plnilo přesně ten účel, kterého chtěli výrobci dosáhnout. Díky takovým spotům se totiž o jejich telefonu mezi mobilními uživateli mluvilo. A tak se ptáme, proč tedy mobilní výrobci od takovýchto kreativních reklam upustili a nahradili je nudnými, byť v mnoha ohledech korektními spoty?

Objevily se naštěstí i jinak nápadité reklamy. Ačkoli třeba LG to s kreativitou poněkud přehnalo. Ve spotu na model G5 totiž účinkuje britský herec Jason Statham. A to hned mnohokrát. Jeho tvář byla totiž naklíčovaná na těla všech účinkujících. Včetně batolete. Absurdnost tohoto spotu dokresluje hudební doprovod, remix finské písně Ievan Polkka z 30. let minulého století.

2. července 2020