Jeden podvržený telefonát a přesvědčivost podvodníků vás může připravit o celoživotní úspory. Ilustrační snímek

Jeden podvržený telefonát a přesvědčivost podvodníků vás může připravit o celoživotní úspory. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Podvrhnou telefonní číslo a vy můžete přijít o veškeré úspory, varuje úřad

  • 124
Podvodníci přicházejí se stále promyšlenějšími způsoby, jak připravit o peníze i jinak nedůvěřivé jedince. Jedním z nich je takzvaný spoofing, tedy falšování identity. Oběti, které jsou podle Českého telekomunikačního úřadu kontaktovány vesměs v nestandardní dobu, mohou podvodníci připravit i o celoživotní úspory.

„Útoky mají typicky podobu podvodného telefonátu, kdy se volající osoba vydává za zástupce bankovní instituce (často v nestandardní hodinu) a snaží se pod nátlakem ze smyšlených důvodů přimět volanou osobu k realizaci bankovního převodu,“ varuje úřad před rizikem takových hovorů.

Obvykle se útočníci snaží v oběti vyvolat přesvědčení, že její účet byl napaden a finanční prostředky je proto nutné převést na jiný, bezpečný účet. Důvěryhodnost přitom vzbuzují nejen znalostí řady osobních údajů, které mohou pocházet například z ukradených databází či veřejně dostupných zdrojů, jako jsou třeba sociální sítě. Často totiž takový útok podnikají za pomoci podvrženého telefonního čísla, čehož podle ČTÚ docílí prostřednictvím manipulace s parametrem CLI (Calling Line Identification).

Jeho prostřednictvím se síťovou signalizací přenáší informace o telefonním čísle, ze kterého je hovor realizován, aby mohlo být toto číslo zobrazeno ve volaném zařízení. Podvrženým číslem chtějí podvodnicí v oběti vyvolat dojem, že ji skutečně kontaktuje její banka. ČTÚ upozorňuje, že je prakticky nemožné takovému nekalému jednání zabránit.

“Realizace změny CLI může probíhat prostřednictvím poskytovatele služby na žádost účastníka, což nebude tento případ. Ke změně CLI může dojít za využití softwarových nástrojů, na ústřednách, jimiž volání případně prochází apod. Protože existuje mnoho způsobů, a zpravidla se realizuji v IP prostředí, je velmi obtížné identifikovat původce změny,“ reagovala na dotaz redakce Mobil.iDNES.cz tisková mluvčí ČTÚ Tereza Meravá. Dodala, že obsahem CLI může být cokoliv, co osoba upravující vloží, tedy například jakékoli číslo.

Avšak záměna čísla v parametru CLI není podle úřadu vždy jen podvodného charakteru, slouží totiž i pro různé služby, kdy se úprava CLI děje na pokyn účastníka. I na mezinárodní úrovni je tak vnímána jako legální a veskrze užitečný nástroj. Úřad navíc podotkl, že úprava CLI není ani v rozporu se zákonem o elektronických komunikacích.

„Provozovatelé sítí a poskytovatelé služeb elektronických komunikací mají velmi omezené možnosti kontroly toho, zda není parametr CLI předávaný mezi sítěmi při síťové signalizaci (sloužící zejména k sestavení hovoru) podvržený, a to bez ohledu na to, zdali je signalizace prováděna v mobilní či pevné síti,“ upřesnil úřad ve varování před podvodnými telefonáty.

Byť podle sdělení ČTÚ nejde o problém spadající do jeho kompetence, je připraven ke spolupráci na odborné úrovni s dotčenými orgány státu. Úřad dodal, že toto podvodné jednání spadá zejména do kompetence orgánů činných v trestním řízení a spotřebitele důrazně vyzývá k velké obezřetnosti.

„Podezřelý telefonát zavěste a v případě pochybností si jeho pravost ověřte přímo v bance,“ doporučil úřad, podle kterého by neměly zůstat nečinné ani samotné instituce, jejichž jméno podvodníci zneužívají.

„Institucím typu bank doporučujeme obracet se vždy na konkrétní klienty, kteří byli takovým jednáním postiženi, a požádat je o identifikaci jejich poskytovatele telefonní služby a konkrétních časových údajů o předmětném volání,“ zmínil ČTÚ s tím, že tyto informace by příslušný poskytovatel služby mohl potenciálně využít i v rámci spolupráce s Policií ČR ve snaze dohledat podvodníka.

Podle úřadu není od věci se zabývat i otázkou, kde útočníci přišli k informaci, že volaný je klientem zrovna předmětné banky. Jen díky tomu mohou podvrhnout identifikaci volajícího čísla klientským číslem dané instituce.

Aktualizováno o upřesňující vyjádření tiskové mluvčí ČTÚ