Motorola musí šetřit

Vyrábět a prodávat mobilní telefony je skvělý byznys, jak dokazují zisky Nokie, Motoroly, Siemensu a dalších. Americké Motorole se v něm právě teď příliš nedaří. Podíl na trhu klesá, zisk z prodeje telefonů jde dolů, a tak je nucena šetřit. Zavření továrny v americkém Harvardu je jen prvním z řady zefektivňujících opatření.
V pondělí 15. ledna americká společnost Motorola oznámila, že ruší svou továrnu v Harvardu v americkém státě Illinois. O práci tak přijde 2 500 zaměstnanců, ovšem Motorola tímto tahem ušetří, když výrobu přesune do svých továren v Mexiku a Číně. Pracovní síla v těchto zemích je pochopitelně mnohem levnější, než ve Spojených státech. Továrna v Harvardu je posledním výrobním centrem Motoroly v USA, kde se vyrábějí mobilní telefony.

Analytici se shodují, že Motorola potřebuje konsolidovat svou výrobu a snížit náklady, aby zvýšila svou konkurenceschopnost. Pokud chce Motorola zlepšit své výsledky a pokusit se opět srovnat krok se svým největším rivalem Nokií, musí zefektivnit svou výrobu mobilních telefonů. Ve finančních výsledcích za poslední čtvrtletí roku 2000 vykazovala Motorola pouze 2,1% marži na mobilních telefonech. Pro srovnání, Nokia měla ve třetím čtvrtletí 2000 marži 19,6%. Z těchto čísel je jasně vidět, že Motorola má co dohánět.

Nokia má své továrny všude po světě. Mobilní telefony vyrábí v Brazílii, Číně, Finsku, Německu, Maďarsku, Mexiku, Jižní Koreji a Spojených státech. Motorola se v tomto výčtu částečně shoduje (Německo, Brazílie, Čína a Mexiko), ovšem kromě toho provozuje také továrnu ve Skotsku. Na konci minulého roku rušila Motorola výrobu v irském Dublinu a v Mt. Pleasant v Iowě.

Zástupci Motoroly přiznávají, že zavření továrny v Harvardu, plánované na 30. června, je součástí široké a dlouhodobé strategie. Ta má vést k zvýšení efektivity a zlepšení finančních výsledků.

Je třeba snížit náklady

„Nepřekvapilo by mě, kdyby Motorola ohlásila více takovýchto změn,“ říká Brian Modoff, analytik Deutsche Bank Alex Brown. „Nepřekvapil by mě ani další outsourcing výrobců.“ Modoff dodává, že divize osobní komunikace v Motorole, která vyrábí mobilní telefony, nabízí k outsourcingu 40 procent výroby mobilů. V současné době tímto způsobem produkuje pouze 20% telefonů. Při užití výrobní kapacity některé jihoasijské společnosti může Motorola dosáhnout znatelně nižších nákladů, než v továrnách, umístěných ve vyspělých zemích jako jsou Spojené státy nebo Irsko.

Zisky Motoroly se pohybují hluboko pod čísly, o kterých mluvila před rokem. Místo, aby šlo o slibované dvouciferné hodnoty, pohybuje se marže divize osobní komunikace v hodnotách okolo dvou procent a na první čtvrtletí 2001 odhaduje Motorola další pokles. Její pokles podílu na trhu mobilních telefonů také výsledky nezlepší, a tak je Motorola nucena, podobně jako v poslední době neúspěšný Ericsson, přehodnotit svou práci. Snížení nákladů na výrobu a ukončení produkce neúspěšných telefonů je prvním krokem.