Jedině na Mobil serveru.

Další tendr na operátora sítě mobilních telefonů spatří světlo světa. Dokonce v ČR!
Čtete dobře, v České republice bude vypsán další tendr na provozovatele mobilní sítě. Ministerstvo vnitra totiž nyní sbírá podklady pro výběrové řízení na operátora, který zajistí komunikační potřeby v rámci Integrovaného záchranného systému (IZS).

Samotný IZS je ožehavým tématem, který se na českou politickou scénu vrací jako evergreen. Přestože do zajištění jeho komunikační technologie stát investoval již cca miliardu korun a o jeho výstavbě se rozhodlo již v roce 1994, systém stále zdaleka nepokrývá celé území státu.

Pro doplnění komunikačních možností systému IZS se Rada obrany rozhodla použít mobilní telefony fungující v rámci komerčních sítí GSM.

Ministerstvo vnitra (MV) rozeslalo v pondělí 21.2.2000 fax na všechny okresní úřady, v němž je informuje o chystaném tendru a žádá je o zaslání některých podkladů, potřebných k upřesnění připravovaného zadání tendru. Zatím se předpokládá nákup 15000 mobilních telefonů, které budou rozděleny především mezi tzv. neprofesionální složky IZS. Mobilní telefony fungující v rámci IZS by podle představy MV měli dostat starostové obcí, přednostové okresních úřadů a vedoucí pracovníci těchto úřadů, pracovníci okresu spadající do krizového plánu (krizový štáb, ale i vedoucí pracovníci soudu, školství, policie, armády, hasičů, zdravotních zařízení a "dalších orgánů a služeb dle místních specifik).

Fax okresním úřadům předpokládá nákup mobilních telefonů v celkovém množství přibližně 15000, které budou rozděleny mezi potřebné složky IZS. Zhruba 6500 telefonů dostanou podle představ MV obce, stejný počet "krizové štáby a řídící struktura okresů a územně samosprávních celků a cca 2000 mobilních telefonů pro centrální řizení".

Dodané mobilní telefony mají splňovat požadavek na provoz dvou telefonních čísel na jedné SIM kartě (což v běžném provozu operátoři v ČR neumožňují), což má umožnit "vzájemné přesměrování dvou nezávislých čísel s odděleným účtováním". Citovaný fax myslí i na pohodlí úředníků a dalších činitelů, protože konstatuje, že "Tímto provozním opatřením by odpadla nutnost nepohodlného nošení dvou mobilních zařízení v případě, že dnes již osoba mobilní telefon používá". Opatření umožní, aby si provoz druhého čísla hradil držitel telefonu sám a využíval jej dle své libosti a přitom byl stále k dispozici, jak jeho funkce vyžaduje.

Mobilní telefon, který bude mít možnost sloužit našemu IZS má splňovat následující kritéria:

  • dualita 900/1800 MHz
  • stand by 250-300 hodin
  • dostatečně velký a kontrastní displej
  • příjem a zasílání GSM zpráv
  • integrovaná data a fax
  • možnost externí antény
  • příslušenství - stolní nabíječka, náhradní vibrační baterie, lehká hands free sada do auta, přenosná hands-free sada (sluchátková souprava s mikrofonem do hlučných prostředí, pouzdro na nošení)

Předpokládáme, že zveřejněním kritérií pro výběr uvažovaných mobilních telefonů předejdeme pozdějším spekulacím.

Součástí tendru bude samozřejmě nabídka pokrytí i požadavek na garantování priority volání v případě krizové situace, což je zcela pochopitelné. Telefony pro IZS budou sdruženy do privátní sítě a budou mít přiřazena zvláštní čísla tak, jak to privátní síť dovoluje.
Telefony mají být využity tam, kde "ani v budoucnu nebude účelné nasazovat koncová zařízení profesionálního rádiového systému, ať již z důvodů provozních nebo ekonomických". Vzhledem k ceně vysílaček IZS můžeme za toto rozhodnutí vládní místa jen pochválit.

Operátoři celulárních sítí při konzultacích s MV prezentovali "ochotu výrazně dotovat požadované množství cca 15000 mobilních telefonů s příslušenstvím". MV proto předpokládá, že náklady na pořízení jednotlivých souprav mobilů nebudou překračovat 10% jejich tržní hodnoty, což znamená, že se cena bude pohybovat v rozmezí cca 200 - 1000 korun za kus. Jednotlivé okresy by tedy měly na mobilní telefony IZS vynaložit mezi 50 až 200 tisíci korun.

Provozní náklady na krizové číslo (tedy na jedno ze dvou na SIM kartě) MV předpokládá s nulovým měsíčním paušálem a 5 minutách volání zdarma každý měsíc. V souvislosti s provozními náklady je zajímavá jedna pasáž rozesílaného faxu: "V případě zájmu bude možno řešit pro řídící pracovníky měsíční paušální platby při obvyklých volných minutách s možností převodu neprovolaných minut do dalšího měsíce. Tuto variantu si bude moci zvolit odpovědný vedoucí subjekt krizového řízení v rámci nákupu mobilních telefonů. Tato možnost bude zohledněna při zadávání výběrového řízení". (Dokument však neříká nic o tom, zda se tato možnost týká krizového čísla nebo druhého možného.)

V brzké době budeme mít možnost posoudit, jak si MV poradí s objektivním výběrem operátora (kdyby byl vnitrostátní roaming, rozhodovalo by se MV snadněji) i jak si operátoři poradí s nabídkou u nás dosud nevídaných služeb.

Dvě čísla na kartě? Převod neprovolaných minut z jednoho měsíce do druhého? Až to operátoři odzkouší na státních institucích, nedá se vyloučit, že tyto výdobytky nabídnou i nám. Jen je škoda, že jejich schopnosti tentokrát netestuje boj o zákazníka, ale tendr ministerstva vnitra.

Vývoj tendru budeme samozřejmě pozorně sledovat a o jeho průběhu vás budeme informovat.