Na krizové telefony mají nárok členové krizového řízen, jako jsou šéfové hasičů, starostové a místostarostové obcí. Provoz mobilních telefonů určených pro krizové situace zastřešuje Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR (HZS). Svou síť pro tyto účely, stejně jako mobilní telefony, poskytuje mobilní operátor Eurotel. Vzájemný vztah upravuje smlouva z roku 2002. Co vše hasičům, starostům a dalším členům krizových štábů nabízí?
Základem je mobilní telefon za zvýhodněnou jednu korunu. Typ přístroje si nelze volit individuálně. Každý z celkem 19 tisíc uživatelů dostává stejný. V první fázi šlo o Siemens ME45, který se v produktové řadě 45 vyznačoval zvýšenou odolností proti vniknutí vlhkosti a prachu. Na telefony je operátorem poskytována prodloužená záruka tři roky (s touto nabídku Eurotel přišel již v době, kdy standardně platila jen roční záruční lhůta).
Na dotovaný telefon se vázal úpis k tříletému využívání služeb. Letos, kdy první vlně uživatelů dobíhá tříletý závazek, dojde k obměně telefonů. Tentokrát bude nabízen, opět za zvýhodněnou jednu korunu, mobilní telefon Siemens C70. Opět platí tříletá záruční lhůta.
Jaké jsou tarify?
Ke krizovým telefonům je možné zvolit jeden ze dvou tarifů. V obou případech není účtován žádný měsíční paušál. K dispozici je každý měsíc pět volných minut a pět volných SMS zpráv. Eurotelu se tedy platí pouze za provolané minuty a odeslané textovky. V případě vyhlášení krizového stavu navíc operátor poskytuje volání zdarma. Jak nám sdělil Jiří Štouba z odboru Telekomunikačních technologií HZS, objem hovorů z krizových telefonů během povodní v roce 2002 dosáhl částky přibližně pěti milionů. Protože šlo o krizovou situaci, Eurotel si sumu neúčtoval.
První (méně výhodný) tarif platí v případech, kdy je SIM karta používána pouze jako krizové číslo (jedno telefonní číslo). V takovém případě se ve špičce platí částka 9,90 Kč / min.
Výhodnější je druhý tarif, používaný v případech kdy je SIM karta typu kombi - tzn. běžný paušál s vlastním telefonní číslem a krizové číslo v jednom telefonu. Zde je cena volání ve špičce 2 Kč při volání na Eurotel, resp. 4,80 Kč při volání do ostatních sítí.
Pro oba tarify je špička stanovena na dobu od 6 do 24 hodin. V časovém pásmu od půlnoci do třetí hodiny platí zvýhodněná sazba deset haléřů za minutu. Mezi třetí a šestou hodinou pak volání stojí korunu za minutu.
Zkušenosti z praxe
Ve zmíněné reportáži se poukazuje na špatnou kvalitu signálu u krizových telefonů (tj. Siemensu ME45). Na konkrétním případě toto demonstruje starostka Strnojed Marcela Nekvapilová. Její mobil má skutečně slabší signál než ostatní přístroje. "Stalo se mi, že mobil ležel v kanceláři na stole a najednou mi přišlo oznámení o vzkazu ve hlasové schránce," uvedla pro Mobil.cz. Na otázku zda telefon prošel alespoň jednou servisem paní starostka odpověděla nechápavým. "A proč?".
Podle našich informací z generálního ředitelství HZS však telefony Siemens ME45 žádným podobným neduhem netrpí. "V oběhu je 19 tisíc telefonů, počet funkčních přístrojů odpovídá jejich celkovému počtu," uvedl Jiří Štouba z odboru komunikačních technologií. Plnou funkčnost krizového telefonu nám potvrdil také starosta jihočeské obce Metly Karel Palivec.
Špatné pokrytí
Jediným problémem zatím zůstává kvalita pokrytí. Např. v horských oblastech jsou ještě stále místa, která jsou bez signálu, případně v nich má signál pouze jeden operátor. Eurotel na zlepšení pokrytí "krizových oblastí" vyčlenil v minulém roce 85 milionů. O tom, kde se mají za tuto částku vybudovat nové vysílače přitom rozhodovala sama HZS. "Řídící výbor vybral pro dokrytí signálem 40 lokalit, díky nimž se nakonec zlepšil signál v celkem 56 lokalitách," upřesnil Jiří Štouba. Všechny vysílače dnes již fungují. Výjimkou jsou pouze tři lokality, kde dosud nebylo dokončeno stavební řízení.