Když v areálu stanice Hasičské záchranné služby (HZS) ministr vnitra František Bublan odstřihl zavěšený zvonek, zahájil tím provoz oficiálních telefonních center tísňového volání 112. Počátky projektu tísňové linky 112 spadají až do roku 1996. K zahájení ostrého provozu ale došlo až v roce 2004. Do té doby byla všechna volání přesměrována na operátory HZS.
Celkem dvanáct call center v jednotlivých krajích České republiky zahájilo svoji činnost v červnu loňského roku. K plnému dokončení projektu zbývá dobudovat ještě centra v Hradci Králové a Ostravě. Ta by měla být spuštěna v polovině letošního roku.
Dodavatelem technologií, jejich majitelem a provozovatelem je Český Telecom (ČT). Na evropské poměry technologicky špičková centra má stát jen v nájmu. ČT tak ročně dostává sto milionů korun.
Krizová linka má pomáhat volajícím v případě jejich ohrožení. Známá čísla 150, 155 a 158 ale platí nadále. Volání na 112 proto není tou nejsprávnější volbou. Operátoři linky vedle češtiny ovládají angličtinu a němčinu. Cizinci, kteří neznají národní tísňová čísla, jsou jedněmi z těch, pro koho je linka především určena. Další smysl linky je v situacích, kdy se nemůžeme rozhodnout, na kterou z tísňových linek v případě nouze zavolat.
Například při těžkých dopravních nehodách lidé často volají nejprve policii. Pomoc zdravotníků by však měla být přednější. Další možností, kdy využít linku 112 je v případě zapomenutí národních linek. Ve stresových situacích se totiž často stává, že si lidé nepřiřadí správnou linku ke správné službě.
Pokud člověk v nouzi vytočí číslo 112, jeho hovor je automaticky přepojen na volného operátora. V případě přetížení jednoho centra je hovor přesměrován do nejbližšího kraje. Vyškolený operátor zhodnotí situaci a informace předá policii, hasičům nebo záchranné službě v místě, kde je nutný jejich zásah. Díky moderní technologii operátor vidí adresu pevné linky, ze které se volá. Pokud volající použije mobilní telefon, lze jeho polohu lokalizovat s přesností až 200 metrů. Telefonní číslo účastníka vidí operátor vždy, tedy i v případě zapnuté služby nezobrazení čísla volajícího.
Jako jednu z mála chyb tísňové linky přesto uvedli zástupci hasičů její časté zneužívání. Většinou jde o zlomyslné nebo obtěžující telefonáty, převážně z mobilních telefonů bez SIM karty. Další nedostatek se projeví v případě bezprostřední nutnosti zdravotnické pomoci. Podle zdravotníků je důležitý každý okamžik a doba mezi dovoláním se na tísňovou linku a přesměrováním hovoru na zdravotníka je zbytečnou ztrátou cenného času. Přímé volání na 150, 155 či 158 je proto ve většině případů stále vhodnější volbou.
První zatěžkávací zkouškou linka 112 prošla loni v dubnu při pražském mistrovství světa v ledním
hokeji. Ve dvanácti krajích nyní pracuje celkem 102 operátorů. Ministr Bublan řekl, že povinnost zprovoznit linku tísňového volání vyplynula ze vstupu České republiky do EU. Vláda o spuštění linky definitivně rozhodla v roce 2000.
Na základě výběrového řízení byla podepsána smouva mezi GŘ HZS a Českým Telecomem, který zajišťuje technické vybavení operačních středisek. Dispečeři prošli kvalifikačním kursem. Podle statistik je 70 procent z celkového počtu hovorů určeno policii.
Perličkou je, že volání na číslo 112 si řada lidí stále pamatuje jako informační číslo o přesném čase. Tato služba je nyní dostupná na čísle 14112.