Evropa se sjednocuje na obranu před dravou konkurencí z Asie

  • 2
Na jeviště telekomunikační scény vstoupilo poměrně nenápadně evropské sdružení pro mobilní a radiové komunikace s označením eMobility. Hlavním důvodem jeho vzniku je jednotný postup a obrana před konkurencí z Asie a Ameriky. Kdo se skrývá pod tímto označením?

Důvod vzniku evropského bratrstva eMobility je celkem jednoduchý. Evropské vládní organizace, regulační a standardizační orgány a mnoho dalších organizacích si velice dobře uvědomují, jak rozsáhlé finanční možnosti mohou současné a nastupující mobilní komunikační systémy přinést. Rovněž jsou si vědomy, že je nevyhnutelně nutné intenzivněji pracovat na upevnění svého postavení v tak významné tržní oblasti, jakou jsou mobilní a radiokomunikační technologie a služby. Důležité je i posílit vedení v této oblasti i do budoucna.

Právě Evropa přišla se systémem GSM/GPRS a tudíž její vedoucí pozice vycházela především z podpory systémů 2G a dalšího vývojového stupně  3G, jehož standard se  stal základem pro další technologie. Dopad rozvoje mobilní komunikace a služeb je na ekonomiku tak značný, že přesahuje i výnosy ze sítě internet. To potvrzuje i fakt, že dnes máme podstatně více mobilních telefonů než PC připojených k internetu. Díky tomu, že se mobilní komunikace stala pro většinu populace všední a nepostradatelnou záležitostí, jsou možnosti aplikací a služeb teprve v začátcích a zcela otevřené.

Možnosti samotné technologie GSM lze dnes považovat za vyčerpané, a proto se pozornost začala soustředit na vývoj aplikací a služeb, které budou optimalizované pro široké spektrum uživatelů. Stejně tak je nevyhnutelné, že s nástupem další generace, tj. 3G, se budou nároky uživatelů, trhu, konkurence a regulátorů  stupňovat a možnosti technologií budou muset udržovat s tímto tempem krok.

eMobility

Rozložení celosvětových aktivit dle společnosti Siemens.

Evropská komise tedy přizvala poskytovatele službe a výrobce technologií a seznámila je se svou vizí, jak posílit vývoj a výzkum. Evropská komise se chce zaměřit na konvergenci různých technologií a  snadný přístup ke službám a jejich intuitivní užívání (tj. služby aplikovatelné bez ohledu na  nosnou technologii). 

Cílem je tedy posílit výzkum v nejbližším časovém horizontu 2010 - 2015, kdy se očekává, že celosvětový  počet uživatelů vzroste z 1.3 miliardy až na 1.8 miliardy v roce 2007. Zaměstnanost v mobilním a bezdrátovém sektoru stoupne ze 4 milionů na 10 milionů lidí v roce 2010. V současnosti užívá mobilní telefon v  průměru 80 % evropské populace.

Sdružení se postupně vyvíjelo od roku 2003 a  dnes je ve fázi představení se širší odborné veřejnosti (např. na konferenci 5. dubna 2005 v Brusselu). Pod hlavičkou eMobility tak dnes nalezneme více než 100 organizací, výrobců a operátorů. Mezi nejvýznamnější a nejznámější patří například: Alcatel, Deutsche Telekom AG, Ericsson, France Telecom, Lucent Technologies, Motorola, Nokia, Philips, Siemens AG, Vodafone, TIM a další.

eMobility

Nejvýznamnějším podnětem, který vede velké a významné společnosti ke sdružení a  společné koncepci strategie vývoje, je pravděpodobně skryt pod slůvkem konkurence. Evropa se musí právem obávat nástupu dravých společností  z oblastí Asie a Ameriky. Asi největší respekt si zaslouží  spolupráce Číny, Japonska a Koree známá pod označením CJK.

O myšlenkách a projektech realizovaných pod patronací sdružení eMobility se můžete více dočíst na internetovém portálu  www.eMobility.eu.org.