Sociální síť Clubhouse

Sociální síť Clubhouse | foto: Mobil.iDNES.cz

Nová sociální síť se stává fenoménem. Přitom si jenom popovídáte

  • 46
Je jen na pozvání a nedá se v ní dělat nic jiného, než si v reálném čase povídat s ostatními členy. Popularita sociální sítě Clubhouse prudce stoupá i proto, že nám v pandemii obyčejné tlachání začíná chybět.

Aplikaci sociální sítě Clubhouse si zatím mohou stáhnout pouze majitelé iPhonů či iPadů a skutečně se do ní přihlásit mohou pouze ti, kdo obdrželi pozvánku od existujícího člena. Na síti si nejde psát ani posílat obrázky, jedinou formou komunikace je zde hlasový hovor s ostatními uživateli v rámci dané virtuální místnosti.

Clubhouse si tak můžeme představit jako takový virtuální VIP klub, kde v různě velkých hloučcích postávají různí technologičtí nadšenci, známá jména internetu, ale i celebrity. Ti si vzájemně povídají o tom, co je aktuálním tématem dané místnosti. Vy se pak můžete buď do hovoru zapojit, nebo zkrátka jen konverzace pasivně poslouchat jako takový podcast.

Sociální síť nic ze svého obsahu nearchivuje, a jelikož vše probíhá v reálném čase, můžete zachytit pozdním příchodem třeba už jen poslední útržek dané debaty, a jakmile se virtuální místnost zavře, už nemáte jak se do ní vrátit a nic si nejde poslechnout zpětně. Moderování debat je tak zatím celkem obtížné a v budoucnu to bude s rostoucím počtem uživatelů pro správce sítě jistě velká výzva.

Kouzlo této sítě spočívá právě v její exkluzivitě, jelikož ještě (zatím) není zahlcena uživateli a člověk má tak dojem, že se nachází ve vytříbené společnosti lidí, se kterými lze probírat nejrůznější témata, či dokonce navazovat nové pracovní kontakty. O to tu totiž také celkem jde, protože síť zatím sdružuje lidi z prostředí internetu, kteří si mají vzájemně co říct a teoreticky mohou navázat nějakou spolupráci.

Zároveň ale Clubhouse vyplňuje i funkci obyčejné hospody, kde bychom se za normálních podmínek sešli s přáteli či poznali nějaké nové lidi a u jednoho stolu se zkrátka bavili o všem možném. To totiž v aktuálních podmínkách koronavirových opatření není možné, a proto se lidé uchylují k takovéto alternativě. Dovolím si tvrdit, že bez koronaviru a omezení mezilidských kontaktů by se Clubhouse prosazoval daleko obtížněji.

Každopádně je třeba nacházet se v té správné sociální bublině či mít štěstí v lovu pozvánky na internetu. Krátkou návštěvou například aukčních portálů eBay nebo diskusního serveru Reddit zjistíte, že už si celá řada jedinců udělala z pozvánek byznys a prodávají je za ceny okolo pěti set korun i výš. Jakkoli se k pozvánce dostanete, podmínkou pro vstup do Clubhouse je věk alespoň osmnáct let.

Clubhouse je původem z USA, kde už funguje od konce loňského roku. Právě tam se rozmohl v podnikatelském sektoru a dostal se až do Evropy a v posledních dnech také do Česka. A vznikají zde první komunity. Na nějakou českou místnost v Clubhousu můžete narazit prakticky nepřetržitě.

Jenom čas ukáže, zda se z Clubhousu stane skutečně velký fenomén, nebo jen krátkodobá populární záležitost. Záleží to také na tom, zda se již brzy budeme moci scházet s ostatními lidmi osobně, anebo tu s námi budou koronavirová opatření ještě delší dobu. To jsou celkem důležité faktory, které určí úspěch této sociální sítě.