Za pět dní 1 300 korun - to je účet za číslo, které nebylo nikdy využíváno.

Za pět dní 1 300 korun - to je účet za číslo, které nebylo nikdy využíváno. | foto: Profimedia.cz

Na nepoužívanou SIM kartu přišel redaktorce MF DNES účet na 1 300 korun

  • 145
Za pět dnů 1 300 korun, to je účet za telefonní číslo, ze kterého redaktorka MF DNES nikdy nevolala ani neposílala SMS zprávy. Stát se to může i vám.

Už více než tři roky telefonuji s Vodafonem. Protože ho používám k soukromým i pracovním hovorům, účty jsou poměrně vysoké. Začátkem září mi zavolala slečna z konkurenčního operátora O2 a s odvoláním na částky, které platím, mi nabídla úžasně výhodný a ještě ke všemu zlevněný tarif na neomezené volání do všech sítí.

Jak na mě přišla, kde vzala mé telefonní číslo nebo jakým způsobem zjistila výši mých účtů, nikterak uspokojivě nevysvětlila. Asi velký bratr.

Obyčejně na telefonické nabídky nereaguji a vycvičeným asertivním prodejcům co nejrychleji s díky pokládám telefon. Tentokrát jsem byla výjimečně k volající slečně poněkud vstřícnější. Vidina ušetřené tisícovky každý měsíc zafungovala.

Nechala jsem si vypovědět výhody nabízeného tarifu, podmínky, technické podrobnosti převodu a po dni přemýšlení jsem na nabídku kývla. Po pár dnech mě navštívil kurýr společnosti s připravenou smlouvou a SIM kartou. Tu jsem si po uplynutí stanovené doby a pokynu od společnosti O2 měla vyměnit. Dál jsem tedy telefonovala s Vodafonem.

Ani jsem se moc nedivila, když mi vzápětí volala další slečna, tentokrát z Vodafonu. Můj operátor najednou zjistil, jak jsem úžasný zákazník a že by mi mohl nabídnout ještě výhodnější tarif než konkurenční O2. Se sílícím pocitem zákazníka pitomce jsem se s "vodafonovou" slečnou domluvila na novém tarifu.

Žádné závazky = 1 300 Kč

Elegantní O2 desky s neporušenou a nedotčenou SIM kartou a smlouvou, kterou jsem podepsala, ale pořádně nepřečetla, jsem neprodleně vrátila v nejbližší prodejně O2. Prodejní konzultantka, které jsem po půlhodinovém čekání připadla, mě ubezpečila, že tím je transakce skončena a smlouva neplatí. Na přímou otázku, zda mi z nepodařené akce poplynou ještě nějaké závazky, mi odpověděla záporně. S klidem a pocitem úlevy jsem odešla.

Za měsíc jsem se nestačila divit. Od O2 přišla faktura na 1 300 korun vystavená na pro mě naprosto neznámé číslo, ale s mými přesnými údaji. Předpokládala jsem, že došlo pouze k chybě při fakturaci a někdo spletl adresy. Kdepak. Další prodejní konzultant mě rychle vyvedl z omylu. S naprosto ledovým klidem mi vysvětlil, že 1 300 korun zaplatím za pět dnů služeb, které mi společnost O2 poskytovala od mého podpisu smlouvy, kterou přivezl kurýr, do jejího vrácení v prodejně. To, že po celou ležela SIM karta v originálním balení a neproběhl na ní jediný hovor, je pouze můj problém.
Nepochybuji, že pokus o reklamaci platby bude zamítnut. O2 má jistě schopné právníky a já prostě špatně čtu smlouvy. Asi se vrátím ke starému a osvědčenému zvyku nereagovat na zázračné nabídky.

Rada MF DNES
Smlouvu z ulice lze zrušit do 7 dnů

Pokud na ulici podepíšete smlouvu některému pracovníkovi mobilního operátora, který vás odchytil, můžete od smlouvy odstoupit do sedmi dnů od podpisu bez udání důvodů. V takovém případě nemá operátor právo vám účtovat jakékoliv odstupné.

 Co si o tom myslí advokát Tomáš Pelikán
 Protože neznám detailně obsah smlouvy, mohu se k případu vyjádřit jen obecně. Z právních předpisů vyplývá, že smlouva uzavřená s novým operátorem může být vypovězena pouze způsobem uvedeným ve smlouvě. Zákaznice má smůlu. Smlouvu lze vypovědět bez udání důvodů, jen pokud byla uzavřena na dálku nebo mimo obvyklé prostory podnikání. V jejím případě však nejde o smlouvu uzavřenou na dálku (prostřednictvím telefonu nebo internetu). Nejedná se ani o smlouvu uzavřenou mimo prostory obvyklé k podnikání (podomní prodej), protože návštěva kurýra byla výslovně domluvena po telefonu. Za této situace tedy poskytovatel služby může účtovat odstupné v případě, že smlouva byla předčasně ukončena. Je však sporné, zda má operátor právo účtovat za neposkytnuté služby (karta nebyla aktivována) jako v tomto případě. Takový postup by totiž nemusel být v souladu s ustanovením § 56 odst. 1 občanského zákoníku. Ten říká, že v rozporu s požadavkem dobré víry je účtování za neposkytovanou službu spotřebiteli, která způsobí značnou nerovnováhu v právech a povinnostech stran. Jaké jsou možnosti? Výši vyúčtování od nového operátora můžete reklamovat. Podle § 64 zákona o elektronických komunikacích má zákazník na uplatnění reklamace dvouměsíční lhůtu, která běží ode dne doručení vyúčtování. Po jejím uplynutí už reklamace není možná. Reklamace však nemá odkladný účinek, takže spotřebitel je povinen sporné vyúčtování nejdříve zaplatit. Pokud s reklamací neuspějete, můžete se obrátit na soud.