Nejhůř na zavedení mýtného doplatila Mimoň, kterou denně projíždí stovky kamionů. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Kamiony ničí silnice i domy, značky ale kraj dát nemůže

  • 10
Popraskané silnice a domy, zvýšená prašnost i hluk, nebezpečí úrazu. Obce a města na Českolipsku, přes která po zavedení mýtného začaly projíždět kamiony, se zlepšení situace jen tak nedočkají. Slibované dopravní značky, které by počet nákladních aut omezily, Liberecký kraj zatím osadit nemůže.

Projekt neodsouhlasila policie a nepomohlo ani ministerstvo dopravy.
„Říkají, že nákladní doprava mimo zpoplatněné úseky nepřibyla nebo jen v minimální míře a požadují, aby nárůst dopravy doložil průzkum,“ okomentoval vyjádření krajské policie náměstek hejtmana Jan Sviták. 

Průzkum teď ale podle něj není možné zahájit, protože v následujících dvou letech dojde k rekonstrukci stěžejní silnice vedoucí mezi Mimoní a Ralskem a z České Lípy do Dobranova. „Výsledky takové statistiky by byly zkreslené,“ dodal náměstek.

Mýtné musí šoféři nákladních aut platit od nového roku v úsecích z Turnova do Ktové a z Jestřebí na Mladou Boleslav. Právě u druhého úseku hrozilo, že ve snaze ušetřit začnou řidiči hledat objízdnou trasu. Nejhůř na zavedení mýtného doplatila Mimoň, která se stala nechtěnou křižovatkou kamionů mířících od Doks i od Mladé Boleslavi. Podle jejího starosty Petra Krále zde už po dvou měsících od zpoplatnění silnice projel městem jeden kamion za minutu.

„Provedli jsme měření kamerovým systémem. Na konci letošního ledna tudy projely tři až čtyři stovky kamionů denně. Na konci února to byl dvojnásobek,“ vysvětlil starosta. 

Kamiony jen jedním směrem

Hejtman Libereckého kraje Martin Půta proto podpoří starostu v uzavření jedné městské silnice pro nákladní dopravu. „Pokud se podaří toto správní řízení, začnou zde projíždět nákladní auta jen jedním směrem,“ dodal hejtman. Jak upřesnil starosta Mimoně, jedná se o ulici Malou, kde platí jednosměrka. Městem by tak mohlo denně projíždět až o tři sta kamionů méně.

Podobně jako Mimoň je na tom i nedaleké Jablonné v Podještědí. Přestože situaci zmírnila koronovirová krize, podle starosty Jiřího Rýdla začíná aut opět přibývat. Nárůst zaznamenali za uplynulých čtrnáct dní.

„Kvůli kůrovcové kalamitě jezdí kamiony z Polska. Když projede za sebou čtyři až pět plně naložených souprav, klepe se nám doma nábytek,“ popsal situaci starosta. Jak dále dodal, řada šoférů také překračuje rychlost a městem prosviští místy i stovkou. 

„Pokud se otevře kamenolom v Brništi, máme se na co těšit,“ podotkl Rýdl s tím, že na následující sezonu se Jablonnému uleví díky rekonstrukci silnice. Starosta očekává, že po skončení oprav se situace vrátí do stejného stavu.

Ministerstvo: k přesunu nákladní dopravy nedošlo

Ministerstvo tvrdí, že k přesunu těžké nákladní dopravy do Mimoně rozšířením zpoplatněných úseků rozhodně nedošlo. 

„Nic tomu nenasvědčuje. Jednak se jedná o úsek dlouhý asi třicet kilometrů, což pro běžné čtyř a více nápravové nákladní vozidlo znamená mýtné ve výši přibližně šedesát korun, pak také by vozidla musela užít delší úsek dálnice D10, kde je mýtné vyšší, takže ekonomicky to nedává smysl. Současně s ohledem na náklady na provoz takovýchto vozidel rozhodně nikdo tento úsek neobjíždí,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Krajské ředitelství policie Libereckého kraje do současné doby žádné stanovisko nevydalo. Podle policejního mluvčího Vojtěcha Robovského požádala policie správce komunikací II. tříd o doplnění žádosti ohledně instalace značek, dosud ji ale nikdo nedodal.