Dagmar Hochová - Ze souboru Děti, 1971

Dagmar Hochová - Ze souboru Děti, 1971 | foto: © Dagmar Hochová

Třetí stranu zdi zdobí fotografie, které vzdorovaly režimu

  • 0
Stejně jako kultura byla i fotografická tvorba v době normalizace vystavena komunistické zvůli. Fotografická výstava Moravské galerie v Brně, nazvaná Třetí strana zdi, představuje neoficiální a polooficiální volnou tvorbu československých fotografů v období let 1968–1988.

Třetí strana zdi ukazuje tvorbu renomovaných i méně známých fotografů, kteří nejrůznějšími způsoby dokázali vzdorovat režimu a dostali se tak do proudu alternativní kultury v tehdejším Československu.

Jindřich Štreit - ze souboru Televize, součásti našeho života, 1983Výstavu, jež začíná pozítří v Pražákově paláci, připravil zakladatel fotografické sbírky Moravské galerie Antonín Dufek. Navázal tak na předchozí postupné prezentace této sbírky, založené roku 1962.

Z necelé stovky autorů, kteří vystavují na tři sta snímků, jmenujme například Tarase Kuščynského, Ivana Kafku, Jana Saudka, Petera Župníka, Josefa Koudelku, Martina Martinčeka, Jana Saudka, Tona Stana či Jindřicha Štreita.

"Tito umělci navazovali na progresivní tendence šedesátých let a nacházeli alternativy k oficiální tvorbě," říká Dufek. 

Jan Saudek - Bez názvu, 1970Právě slovo "alternativa", jež nese význam jiné volby, se stává leitmotivem celé výstavy. Jednotlivé fotografie kurátor neseřadil podle chronologické posloupnosti, ale hledal názorovou či metodickou podobnost.

V několika kapitolách, jejichž názvy začínají vždy slovem "alternativa", zkoumal podobnosti inscenované a dokumentární fotografie či její konceptuální přístupy. Výstavu doplní katalog i filmové projekce.