- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Nefotit, netočit, ale myslet :)
Já nevím jsem ten typ, co si udělá fotku natočí si max tak 40 sekund nějaké písničky a pak to schová a radši si koncert užívá naplno, o tom to je a proto tam jdu, ne něco natáčet ale užít si to. Jiná věc je když se ty mobily při nějaké "baladě" rozsvítí a tvoří to atmosféru, to ok. Jinak co se týče nahrávání koncertů, byl jsem třeba na Metallice a na památku jsem si pak koupil kvalitní audio z celého koncertu v mp3 za 200 korun, to mi přijde jako fajn věc.
Ale jo, driv jsem to taky delal. Dokonce jsem vybiral telefon podle toho, aby zvladl natacet videa s cistym zvukem (coz je problem i u tech dnesnich). Ted se za to stydim . A i kdyz mam telefon, ktery je schopny natocit skvele koncertni video, uz to davno nedelam.
A ti z vas, kteri pisou, ze udelaji jen par snimku, kratke video a rychle schovaji telefon do kapsy, by si meli uvedomit, ze ono to uplne staci. Takovych jako vy jsou tam stovky a tisice. Je asi jasne, jak to potom dopada...
Tohle je komplikovaná otázka - co člověk, to názor..... a to samé platí asi i pro ty kapely. Obrovskou škodu v tomhle ovšem napáchal hudební byznys sám sobě.
1.) sám za sebe na koncerty nedám dopustit a ano - lesy rukou s mobilama mě štvou. Mobilem něco točit nedává příliš smyslu, ale ono to natáčení mobilem je odrazem doby (to na jednu stranu) a na stranu druhou hlavně obrovskou dírou na trhu, kterou většina kapel vůbec asi ani nechce "vykrýt". Pro zjednodušení to rozdělim na dva protiextrémy - jsou lidi, kteří jdou na koncert prostě a čistě jenom s tím "aby mohli říct, že tam byli"...... a pak jsou lidi, co tu kapelu žerou a součástí fanouškovského sběratelství jsou i bootlegy (kam spadají i nahrávky z koncertů - a vůbec nejde o novej jev, spadá to klidně i do doby 60. let). Zatímco ten první extrém si to natočí, aby to mohl dát na někam na facebook, instáč, a pochlubit se.... tak ten druhý seriózně tu nahrávku do sbírky chce (přiznám se, patřím k těm šílencům, co nahrávky z koncertů na kterých byl, sbírá, pokud existují - někdy stojí za zdrávas králové, někdy jsou na úrovni horšího ofiko živáku). Je tu mezera na trhu, jenom některé kapely jí zaplnily - a například audionahrávku z pultu nechaj smíchat a prodaj ven (takhle třeba existuje pražský koncert Genesis 2007 - v podstatě oficiální živáky z celého tour), Metallica nahrávky z koncertů prodává online.... Tady natáčení na mobil opravdu smysl nedává.
2.) Ale je tu i problém v degeneraci hudebního průmyslu, který i z posluchače dělá tak trochu ovce - a to díky pošahané honbě za umělou dokonalostí. Živáky jsou toho tou nejtvrdší obětí - a tady si myslím, že některým kapelám vůbec nemusí jít o to, aby si užili diváci koncert líp, ale někdy půjde o cílené zakrývání reality. U některých kapel si dělám srandu, že by se jejich živáky měly přejmenovat na "Live at" - a název studia, kde to bylo přetočené. Ne, živá alba dneska často opravdu nejsou odrazem toho, co od kapely dostanete na koncertě. Příklad? Připadá vám normální, aby dnešní "požadavky hudebního průmyslu" vedly k tomu, že přes autotune proženete koncertní zpěv Mercuryho? Já chápu živáky na způsob, kdy natočíte turné a pak z jednotlivých štací vyberete nejlepší verze daných songů - v pořádku - kompilační živé best of z tour. Ale tak trochu za podvod považuju živáky, se kterýma se významně pracuje ve studiu - a to jsou dneska na trhu skoro všechny. A proč kapely bojují proti nahrávkám z koncertů - ono díky nim právě zjistíte, že to v reálu bylo tak trochu jinak, že tady je přetočený kytarový sólo, že tady to ujelo zpěvákovi, tady praskla struna atd.... Já to nemyslim jako kritiku - to k živému hraní patří! Ale hudební průmysl tohle zabil - produkt musí být perfektní (což živý koncert skutečně nikdy nebude) - a tak Mercuryho zpěv proženete zločinným autotunem.... Část lidí chce autentičnost - ne falešnou dokonalost. A průmysl vám tu autentičnost neposkytne. Vůbec by mi nevadilo, kdyby třeba kapely vydávaly "lowend" DVDčka z koncertů (obraz jenom z kamer pro plátna - což třeba dělali The Who), ale ať do toho sakra nikdo nešahá!
"A navíc tím můžete otrávit někoho za sebou."
Ale to jen v pripade, ze za vami stoji nekdo kdo zrovna taky nema ruku s telefonem nahore a necumi do displaye.... coz se zridkakdy dnes stava.
Toto jsem nikdy nepochopil. Zaplatit 1500 za vstupenku a poté dobrovolně degradovat svůj vlastní zážitek tímto způsobem, to snad nikoho normálního, kdo má hudbu a daného interpreta skutečně rád, nemůže ani napadnout, natož aby to realizoval... Ale je to jen další důkaz dekadence společnosti a jejích hodnot.
Já se nad točením na mobily nepohoršuji, někdy je dokonce večerní koncert se svítícími mobily jako kdyby hořely tisíce svíček
Druhá věc je, kdo a kdy se na to dívá. Ti, kteří vyhledávají koncert kvůli zážitku určitě ne. Spíš bych to viděl jako mezeru pro nějakou hudební službu typu Spotify, která by mohla zprostředkovávat záznamy z koncertů na profesionálnější úrovni než je mobil návštěvníka svým platícím zákazníkům.
Díky bohu. Nenávidím tupany s mobily. Jak skvělý byl např. koncert Rival Sons ve Futuru, kde kapela vyhlásila "dvě fotky a dost" a ochranka lidi s krámy nad hlavou rovnala. Žádný les svítících šmejdů nad hlavami, atmosféra jak prase. Na Helloween si nějaký imbecil natáčel půlku setu desetipalcovým tabletem.
Udělat si pár foteček na památku, OK, nic proti tomu, ale točit kdo ví jak dlouho, klidně i celý koncert, to je fakt vopruz, nejraději mám když si takovýhle "kameraman" stoupne přede mne a překáží mobilem ve výhledu...