Z inscenace Dogville (Sabina Králová, Taťjána Medvecká a Miluše Šplechtová) | foto: ND - Viktor Kronbauer

RECENZE: Trierův Dogville nezklamal ani na divadle

Na scéně Stavovského divadla vyrostlo městečko Dogville. Adaptaci stejnojmenného snímku Larse von Triera tu uvedl hostující režisér Miroslav Krobot. Po Kaurismäkiho Muži bez minulosti je to letos už druhý severský film, který v divadle nazkoušel.

Mladá Grace (původně obsazená Nicole Kidmanovou) je na útěku a shodou okolností se dostane do bohem zapomenutého místa, kde se pokouší (pře)žít. Trier zasadil scénář do 30. let minulého století, tedy do období hospodářské krize, a příznačně ho natočil v ateliéru s minimem kulis, přičemž zdi domků či cestu naznačil pouze bílými pruhy na zemi.

Z inscenace Dogville (Jan Hartl a Lucie Žáčková)V otevřeném prostoru příběh působil mimořádně obnaženě a tísnivě zároveň. Divadelní charakter díla byl dán nejen jeho vizuální podobou, ale i herectvím.

Krobot společně se scénografem Janem Štěpánkem sice na jeviště umístili několik budov, přesto je princip srovnatelný. Stavby se nacházejí v pozadí, před nimi stojí ničím neohraničená postel neboli "obydlí" hrdinky, kde se odehrávají mnohé ze situací.

Pozoruhodná Grace chycená do pasti

Dogville ženu často schoulenou na lůžku obklopuje, a i když se jí zpočátku dostane milého přijetí, brzy se ukáže, že se chytila do pasti. Svým příchodem v luxusních zlatých šatech a následnou přítomností narušila zdejší klid, monotónní život a šeď, kterou kromě výpravy zdůrazňují také kostýmy Jany Prekové.

Sousedům nabízí výpomoc, při prvních setkáních se jim téměř vnucuje. Drobné činnosti se však postupně mění v nekončící dřinu. "Nikdo nic nepotřebuje, ale práce je tu spousta," komentuje svůj úděl zneužívaná Grace, pozoruhodně ztvárněná Lucií Žáčkovou. Obohacená o novou zásadní zkušenost sice nakonec zamíří po příjezdové cestě zpátky do civilizace, ale stane se tak až ve chvíli, kdy je její zásluhou protivník jménem Dogville navždy zatracen.

Z inscenace Dogville (Jan Hájek a Lucie Žáčková)

Město v jedné ze dvou hlavních rolí dobře vytváří většina účinkujících (například Alois Švehlík, Taťjana Medvecká či Jan Novotný), kteří představují skupinu starousedlíků s jednotným názorem. V jejím čele stojí tamní intelektuál Tom (Jan Hájek), kterého ani láska k milované osobě nepřiměje se změnit. Inscenátoři rezignovali na filmového vypravěče, takže se z jeho úst navíc dozvídáme řadu informací.

Méně úzkosti než na plátně

Herectví všech je záměrně minimalistické, civilní struna podtrhuje zneklidňující tón dramatu. Důležitý je přesně dávkovaný a trefně mířený humor a také zdařilá hudba Václava Havelky, dokreslující "idylickou" atmosféru v hrůzném zapadákově.

Ačkoli česká jemnější verze Dogvillu není tak šokující a nevzbuzuje tolik úzkosti jako originál, celkové pojetí, a především výkony aktérů z ní činí jeden z nejlepších kusů v repertoáru činohry Národního divadla.

Hodnocení: 80 %