Neděle 16. února 2020, svátek má Ljuba
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 16. února 2020 Ljuba

Revizoři v Jihlavě mají odměny jen za černé pasažéry, kteří jim zaplatí

  16:06aktualizováno  16:06
Nevděčná a špatně placená je práce revizora v městské hromadné dopravě. Být jím, znamená obrnit se proti slovním a leckdy i fyzickým útokům. Tito lidé mají nízký plat, který si mohou vylepšit jen tehdy, donutí-li černého pasažéra zaplatit pokutu na místě. I proto mají v kraji revizory v MHD jen v Jihlavě.

Revizor ve voze jihlavské městské hromadné dopravy. (archivní snímek z května 2014) | foto: Jaroslav Šnajdr, MAFRA

„Pořád dochází ke slovním napadením. Velice vulgárním. A měli jsme zde i případ fyzického napadení řidiče i revizora. To se děje pořád dál. Naštěstí je v Jihlavě intenzita napadení nesrovnatelně nižší než třeba v Praze,“ podotýká ředitel jihlavského dopravního podniku Josef Vilím.

Černí pasažéři v Jihlavě

  • Loni přepravily vozy jihlavské MHD 14,2 milionu cestujících. Kontroloři odhalili 2 133 černých pasažérů.
  • Vymahatelnost pokut je však nízká. Přímo dopravnímu podniku je zaplatí maximálně 30 procent cestujících.
  • Pokuta za jízdu načerno v jihlavské MHD činí 1 500 korun. Pokud je však cestující ochotný zaplatit přímo na místě, snižuje se na 700 korun. Když pasažér uhradí pokutu do patnácti kalendářních dnů, vyjde ho to na 800 korun.

Tato firma je na Vysočině jediná, která zaměstnává své vlastní revizory. V ostatních městech v regionu, kde jezdí MHD, se obejdou bez nich.

Například ve Žďáře nad Sázavou nebo Havlíčkově Brodě se nastupuje do vozů městské hromadné dopravy jen předními dveřmi, proto tam nejsou dodateční kontroloři potřeba. Stejně tak je nevyužívají ani v Třebíči a Pelhřimově. Pouze ve výjimečných případech si najmou externí společnost nebo vyšlou některého ze svých zaměstnanců.

Jihlavský dopravní podnik má k dispozici čtyři až šest kmenových revizorů. Záleží na momentální situaci. Práci kontrolorů pak někdy zastává i stejný počet řidičů. Ti se však této činnosti věnují až po práci a vykonávají ji na takzvanou dohodu.

„Revizor má své opodstatnění. Je to kontrolní orgán dodržování přepravní tarifní kázně. Pokud by nebyl, tak by to znamenalo, že spousta cestujících by této situace využila,“ neplánuje změnu Vilím.

Revizor je hodnocen i za úspěšné zajištění černého pasažéra

Podle informací, které má redakce MF DNES k dispozici, se základní plat revizora v jihlavské MHD pohybuje pod sazbou 100 korun na hodinu. Další peníze si však může vydělat díky příplatkům.

„Revizoři jsou odměňovaní ne podle toho, kolik chytnou černých pasažérů. Příplatky mají pouze za ty černé pasažéry, kteří zaplatí pokutu,“ tvrdí jeden ze zaměstnanců dopravního podniku, který si však přál zůstat v anonymitě.

„Přesná čísla vám říkat nebudu. Ale revizor má základní mzdu. Pak je hodnocen za počet kontrol, které provede. Každá je zaregistrovaná elektronickým systémem. A samozřejmě je hodnocen i za úspěšné zjištění černého pasažéra a vybrání přirážky k jízdnému. Preferujeme, když revizor přesvědčí cestujícího, že uhradit přirážku na místě je pro něj finančně nejvýhodnější. Revizor je proto motivován, aby ho přesvědčil na místě,“ popisuje systém svými slovy ředitel Vilím.

Tento způsob odměňování však může v praxi mít i jeden negativní dopad. „Revizory to částečně nutí k tomu, aby si vybírali ty černé pasažéry, u kterých předpokládají, že mohou zaplatit,“ dodává zdroj redakce.

Dopravce obvykle po půl roce pohledávky prodá exekutorům

Podle ředitele Vilíma však k tomu nemají vždy příležitost. Pokud provádějí kontrolu, kdy čekají na zastávce společně se strážníky městské policie, projdou vždy celé vozidlo. Jiná situace však nastává ve chvíli, kdy je revizor v trolejbusu či autobusu sám bez strážníků.

„V ten moment má právo výběru, nemusí zkontrolovat všechny cestující. Revizoři opticky zjišťují potenciální neplatiče. Ale to samé je i třeba v Praze v metru. Tam také nezkontrolují každého,“ popisuje.

Pro dopravní podnik je výhodnější, když se mu podaří pokutu od černého pasažéra vymoci na místě. V dalších případech totiž musí být případ zaevidován a vymáhán. To jsou kroky, které stojí peníze. Pokud se dopravnímu podniku nepodaří takzvanou přirážku k jízdnému vymoci vlastními silami, uspořádá výběrové řízení na firmu, která všechny tyto pohledávky odkoupí.

„Čekáme vždy minimálně půl roku, teprve poté pohledávku prodáme. Od té chvíle už jde vymáhání mimo nás,“ dodává Vilím. Služeb exekutorských společností využívá jihlavský dopravní podnik už několik let.

  • Nejčtenější

Vichr v Rohozné poškodil čtvrtinu domů. Možná to byl vír, říká starostka

Ze čtyř domů střechy zmizely zcela, desítky dalších stavení utrpěly větší či menší škody. V Rohozné na Jihlavsku to...

Z přebytku ryb vyrobila farma Kapří paštiku. Zákazníci jim trhají ruce

Úspěch se může narodit i tak trochu z nouze. Své o tom ví v rodinné firmě Farma Poříčí na Pelhřimovsku. Před lety...

Kvůli větru nešel proud, lidé v hospodě se otrávili plynem z elektrocentrály

Šest lidí se v pondělí večer v hostinci v Přibyslavi na Havlíčkobrodsku otrávilo oxidem uhelnatým. V době výpadku...

D1 u Humpolce blokovala nehoda, kolona na Brno měla 15 kilometrů

Provoz na dálnici D1 z Prahy na Brno byl v noci a brzkých ranních hodinách u Humpolce omezený. Komplikace způsobila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Brod se chystá na dopravní peklo, kvůli opravě neprojede centrem ani MHD

Další stavební sezona, další dopravní kolaps. Už jen tři týdny zbývají do zahájení rekonstrukce Dolní a Žižkovy ulice v...

Premium

Češi bydlí stále častěji ve sklepech. K extrémním řešením je nutí drahé nájmy

Nedostupné bydlení nutí Čechy ke stále extrémnějším řešením bytové situace. Zejména v největších městech už lidé míří i...

Premium

Sovětská legenda: Fourcadovi pomáhají lékaři. Francouz: Ta žena musí být šílená

Slavná sovětská biatlonistka a běžkyně na lyžích, trojnásobná olympijská vítězka Anfisa Rezcovová, si v rozhovoru pro...

Premium

Postavili si malý domek. Přezdívají mu termoska na bydlení

Nic z moderního komfortu v něm nechybí, na druhou stranu ani centimetr nikde nepřebývá. Tomáš Staněk navrhl a postavil...

  • Další z rubriky

V nejstarší třešťské hospodě se stále rituálně popíjí absinth z fontány

Zvenčí omšelý dům u třešťského průtahu v sobě skrývá útulnou starosvětskou hospůdku s více než stoletou historií....

Jihlavská zoo chová vzácné klokánky. Milují houby, ve dne se však skrývají

Jsou velcí asi jako králíci a patří ke klenotům jihlavské zoologické zahrady. Řeč je o vzácných klokáncích rudohnědých....

Díky spolupráci s Rakouskem uvidí turisté další část Telče i rašeliniště

V Telči se turistům zpřístupní další malebný kout. Stane se tak v rámci přeshraničního projektu s Rakouskem, jehož...

Z umírání měl noční můry. Teď se zakladatel hospice stal pečovatelem roku

Spoluzakladatel, pečovatel a koordinátor Domácího hospice Vysočina v Novém Městě na Moravě Vojtěch Zikmund získal...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz