Dřevěná lávka pro pěší a cyklisty ve Dvorské ulici byla nedávno uzavřena, na...

Dřevěná lávka pro pěší a cyklisty ve Dvorské ulici byla nedávno uzavřena, na jejím stavu se podepsala rychle postupující hniloba a dřevokazné houby. Město ji chce zrekonstruovat co nejdříve. Než k tomu však dojde, musejí lidé využívat souběžný silniční most. | foto: Jana Nedělková, MF DNES

Ve Žďáře dosluhuje množství lávek a mostů, město chystá velké opravy

  • 1
Více než dvě desítky mostů, mostků a lávek, určených převážně pro pěší a cyklisty, má ve správě město Žďár nad Sázavou. Některé letité exempláře jsou na konci životnosti. Radnice proto připravila plán na jejich opravy. Celkové náklady na rekonstrukce se pohybují v řádech desítek milionů korun.

„Téma mostů a lávek bude určitě v následujících letech jedním z hlavních. Opakovaně se mu věnuje náš odbor komunálních služeb (OKS) i vedení města. Plán obnovy máme zpracován a bude posuzován v rámci přípravy rozpočtu a výhledu pro další období,“ přiblížil žďárský starosta Martin Mrkos.

Náklady na renovaci těchto staveb se pohybují v řádech desítek milionů korun.

Že mnohá přemostění volají po rekonstrukci, se ukázalo například ve Dvorské ulici, kde musel být před dvěma týdny uzavřen dřevěný mostek přes řeku Sázavu. Ten hojně využívali nejen chodci, ale i jezdci na kolech, neboť se nachází na oblíbené cyklotrase z rekreačního areálu u Pilské nádrže do centra města. Nyní, po jeho uzavření, musejí pěší i cyklisté pro přejezd řeky volit souběžně stojící kamenný silniční most, který je však poměrně úzký a společný pohyb aut, kol i chodců na něm je nebezpečný.

Na dřevěné lávce ve Dvorské ulici se některé její poškozené části měnily již v roce 2020, běžná údržba proběhla letos. Větší rekonstrukce byla projektována na rok 2024.

„Od poslední revize však došlo k rapidnímu rozšíření dřevokazných hub a hniloby dřevěných částí lávky. Předběžný odhad je, že zhruba polovinu z ní bude třeba vyměnit. Vzhledem k aktuálnímu nedostatku dodavatelů a kvalitního materiálu není možné lávku opravit v krátkém čase. Děláme ale vše pro to, aby k tomu došlo co nejdříve,“ řekl mluvčí žďárské radnice Matěj Papáček.

Zda to bude ještě letos, nelze podle něj teď odhadnout. Jen dodání materiálu bude na základě prvotní poptávky trvat zhruba měsíc.

Most pod Tvrzí se o pár metrů posune

V plánu má město následně renovace i několika dalších mostů, jež nyní veřejnost zatím bez omezení využívá. Větší investici si v příštím roce vyžádá třeba most v Kovářově ulici, který spojuje břehy řeky Sázavy za hotelovým domem Jehla.

Vede po něm i červená turistická trasa a často jej brázdí rovněž jezdci na kolech z přilehlé cyklostezky. „Náklady na jeho stavební úpravy se podle projektu z roku 2019 pohybují ve výši zhruba pět milionů korun,“ upřesnil Mrkos.

Další na řadě bude dle jeho slov lávka přes Sázavu pod Tvrzí; tato rekonstrukce má vyjít na asi 10 milionů. Dojde tam ale nejen k opravě, ale i posunutí mostního tělesa, aby plynule navazovalo na frekventovanou pěší trasu mezi Tvrzí a autobusovými zastávkami pod městským úřadem.

Poslední z dohledných rekonstrukčních priorit je dřevěný mostek pod hrází Bránského rybníka, který bývá při větších deštích pravidelně zaplavován.

Paradoxem je, že tato očividně dosluhující stavba, jež je dokonce součástí naučné stezky a turistické i cyklistické trasy, vlastně nemá majitele. Vznikla kdysi v „akci Z“ a v současné době se řeší majetkoprávní poměry k ní.

V budoucnu se ve Žďáře zvažuje také oprava mostu mezi kulturním domem a městským úřadem.

Počet lávek se zvyšuje, loni přibyly hned dvě

Jen běžná údržba, kontrola a drobné opravy 24 městských přemostění stojí kolem 300 tisíc korun ročně. Hlavní prohlídky mostů, jež vedou většinou přes řeku Sázavu, případně přes některý z menších toků – například Staviště či Stržský potok, provádí specialisté vždy při uvedení do provozu a poté dle výstupů těchto hlavních kontrol ve lhůtách 1 až 5 let.

„Každoroční prohlídky a pravidelné operativní prohlídky pak zajišťuje OKS,“ upřesnil starosta Mrkos.

Počet mostků ve správě města se poslední roky zvyšuje. Loni přibyly hned dva – lávka na Farských humnech a stavba spojující sídliště Klafar s prostory za sportovní halou na Bouchalkách.