Aby vůbec některé trolejbusy jihlavské MHD mohly vyjet, musí na ně dopravní podnik nasadit řidiče autobusů a brigádníky.

Aby vůbec některé trolejbusy jihlavské MHD mohly vyjet, musí na ně dopravní podnik nasadit řidiče autobusů a brigádníky. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Nemoci řádí. V Jihlavě teď nemá kdo řídit trolejbusy městské dopravy

  • 5
Jihlavský dopravní podnik má problém. Už tak špatná situace s počtem řidičů se v posledních dnech ještě zhoršila. Do práce jich chodí méně, neboť je kosí řada onemocnění. Městské hromadné dopravě v Jihlavě momentálně chybí téměř dvacet řidičů.

„Už takhle je nás málo. Ale když přijde takováhle epidemie... Musí jezdit každý, kdo má ruce a nohy,“ říká řidič a předseda odborové organizace Marek Řezáč, podle nějž onemocnělo 16 jeho kolegů.

Situace došla tak daleko, že na některé trolejbusové linky musí vedení dopravního podniku v posledních dnech nasazovat autobusy. Nemá totiž dostatek lidí, kteří mají potřebné oprávnění na řízení trolejbusů.

Řidiči, kteří zůstali v práci, musí nyní podle Řezáče sloužit přesčasy, aby vozidla MHD jezdila v takovém počtu a frekvenci, kterou jim udává platný jízdní řád.

„Máme roční limit na přesčasové hodiny. Ty většinou děláme v létě, kdy se střídáme na dovolených. Teď hrozí, že si je vyjezdíme a na přelomu července a srpna budou řidiči, kteří už nebudou moct přesčasy dělat,“ obává se Řezáč, jenž sám prý nezvládá vyčerpat dovolenou. Z té loňské mu stále zbývá 24 dní.

Kvůli nemocem se musel zkrátit i přeprodej jízdenek

To, že se situace dostala až na samotnou hranu únosnosti, si uvědomuje i vedení dopravního podniku.

„Máme obrovskou nemocnost. Zatím to díky zdravým šoférům pokrýváme. Ale pokud se situace zhorší, tak už to opravdu bude problém,“ tvrdí ředitel Josef Vilím.

Podle jeho slov musejí v současné chvíli vypomáhat i řidiči, kteří jsou jinak zaměstnaní například v dílnách, nebo brigádníci. Vlna nemocných dokonce přinutila dopravní podnik omezit některé služby. Až do zlepšení stavu zkrátil o více než dvě hodiny denně předprodej jízdenek.

Jak brzy se situace vrátí do normálu, nechce Vilím odhadovat. „To je těžké. Asi dva nebo tři šoféři by se teď měli vrátit, ale nikdy nevíte, zda neonemocní někdo další.“

Počet řidičů je v dopravním podniku dlouhodobě poddimenzovaný. Jedním z důvodů mohou být také mzdy. Loni měli řidiči základní plat bez pohyblivé složky 100 korun za hodinu. Od ledna činí podle Řezáče základ 110 korun.