Doporučujeme

Jakou má vaše dítě paměť?

Jakým způsobem si vaše dítě nejlépe zapamatuje informace? Je vizuální, sluchový, pohybový nebo hmatový typ?

Syn mojí kamarádky Jany dokázal ve čtyřech letech odříkat celého Maxipsa Fíka. Rodiče mu totiž pohádku dost často pouštěli z cédéčka a on si ji zapamatoval. Fíka poslouchala i jejich pětiletá dcera, ta ho ale neuměla. Znala však zpaměti spoustu básniček z leporel, které se naučila podle obrázků. I když jsou to sourozenci a mají společné geny, každý z nich si pamatoval věci jiným způsobem.



Je dobré vědět, jakým stylem váš předškolák co nejlépe vstřebá informace. Můžete to pak využít při práci na domácích úkolech, až začne chodit do první třídy. Děti si pamatují věci pomocí zraku, sluchu, pohybu nebo hmatu. Váš potomek může mít sklon k jedné z těchto možností nebo kombinovat všechny najednou.


Poslechový typ

Sluchové děti vnímají nejvíc lidský hlas a další zvuky. Své pocity vyjadřují především verbálně: hlučně se smějí, usedavě pláčou, křičí vzteky. Mají logické myšlení a matematický talent, ve všem hledají pořádek a vzorce. Sluchové děti se snadno lekají a rády poslou­chají hudbu. Je velkým problémem dostat je do postele. Pokud se vztekají, relativně dobře je uklidníte povídáním nebo zpíváním. Klidný hlas a intonace je také vynikající způsob, jak u nich dosáhnout toho, co po nich chcete. Nejlépe se učí a zapamatují si, když jim čtete.


Jak využít jejich schopnosti:

Předškoláci se sluchovou pamětí si dobře pamatují popěvky a básničky. Jejich schopnosti lze využít na začátku školní docházky. Zní to sice bláznivě, ale třeba příklady na sčítání a odčítání jim můžete i zazpívat. Poslechové typy dětí nejenže rády poslouchají, ale s oblibou také mluví. I když většina předškoláků nebo batolat ráda opakuje věty po dospělých, u poslechových typů tato vlastnost přetrvává i ve starším věku. Když chcete potomka něčemu naučit, můžete ho požádat, aby zopakoval to, co jste mu říkala. Nebo ho požádejte, aby vysvětlil určité informace plyšákovi.

Třeba: „Vysvětli med­vídkovi, proč si musí čistit zoubky.“



Vizuální typ

Tento typ dětí se nejlépe učí pozorováním a napodobováním. Vizuální děti rády třídí hračky podle tvaru, barvy nebo velikosti. Obvykle se rychle naučí číst, měli byste je však držet dál od televize, která je přespříliš rozptyluje. Jako miminka bývají bezproblémové, protože se dlouho zabaví pozorováním svého okolí. Výbuchy vzteku v batolecím období jsou u nich však velmi dramatické až hysterické. Pomůže vám, pokud malému vzteklounovi ukážete barevnou hračku nebo jinak odvedete jeho pozornost. Největší radost mu uděláte obrázkovou knihou nebo pastelkami. Vizuální typ se lehce učí z videa, z obrázků, z map nebo z modelů.


Jak využít jejich schopnosti:

Pokud má dítě problémy s přípravou do školky, udělejte obrázky jeho ranních povinností. Vyfotografujte potomka, jak si čistí zuby, myje si obličej, jak se obléká a snídá. Fotky pak seřaďte a vyvěste do dětského pokoje, aby je měl stále na očích. Nevýhodou vizuálně založených dětí je to, že se někdy nedovedou soustředit na jednu věc, protože jsou okouzlené vším, co vidí. Prvňáčci se třeba při čtení nesoustředí na písmenka. Nejdříve si prohlížejí obrázky, a když čtou, bloudí očima po celé stránce. Pokud jim chcete pomoci, vystřihněte do bílé čtvrtky malý obdélník, přes který jsou vidět jenom písmena, ale obrázky jsou zakryté. Také můžete potomka povzbudit, aby namaloval to, co se naučil.



Pohybový typ

Nejlépe si zapamatuje věci tehdy, když je učení spojené s pohybem. Pohybovou paměť můžete využít třeba při cvičení. Recitujte nebo zpívejte říkanku a zároveň cvičte. Typickým příkladem písničky kombinované s pohybem je Kolo kolo mlýnské.


Jak využít jejich schopnosti: Netrapte se tím, když vaše dítě nesedí klidně a tiše, pokud mu čtete. Požádejte ho třeba, aby vám zahrálo příběh, který jste mu přečetli.


Hmatový typ

Projevuje se nejvíc tělesně. Když je šťastný, skáče. Pokud je smutný, vyžaduje pomazlení. Ve vzteku se zase strká a mlátí kolem sebe. Nejlépe se učí tím, když si něco může sám vyzkoušet. Malé děti s tímto zaměřením potřebují hodně tělesného kontaktu. Mazlete se s nimi, chovejte, líbejte a hlaďte je. Zejména chlapci však mají problém s tím, že ve vzteku praští sebou o zem a kopou kolem sebe. Zatřeste jimi, polechtejte je nebo zkrátka udělejte něco ‚fyzického‘. Pokud to nezafunguje, poodejděte. Hmatové děti nejsou rády samy a představa, že byste opravdu odešli, je vzpamatuje.


Jak využít jejich schopnosti: Kupte mu hračky, na kterých se může učit. Ocení stavebnice a puzzle.


Hry na cvičení paměti najdete na následující straně!



HRY NA CVIČENÍ PAMĚTI

Vizuální paměť:

?? Potomkovi předložíte skupinu věcí. Nejdříve začínejte s malým počtem (hračky, karty, obrázky). Dítě si předměty pozorně prohlédne. Pak je zakryjete šátkem a jeho úkolem je vyjmenovat všechny věci, které vidělo. Další varianta této hry: Z předmětů vždy jeden uberete tak, aby to dítě nevidělo. Až se znovu podívá, určí, která věc chybí.

?? Předložíte dítěti několik obrázků (například 9 karet složených do 3 řad). Po několika sekundách otočíte karty lícem dolů. Úkolem je zapamatovat si správné umístění jednotlivých obrázků.


Sluchová paměť:

?? Dítě může napodobovat rytmus, který mu vytleskáte.

?? Řeknete potomkovi řadu zhruba 5–8 slov, z nichž pouze jedno se opakuje (je řečeno dvakrát). Dítě si ho má zapamatovat.

?? Vyjmenujete řadu čísel, písmen, slov (začínáte s 3–4, postupně zvyšujete do 7–8 čísel, písmen, slov). Dítě se snaží přesně je zopakovat.

?? Učte svou ratolest krátká říkadla: vždy přečtete jeden řádek a potomek ho po vás zopakuje. Nakonec přečtěte celou říkanku a dítě ji zopakuje. Pokud je to potřeba, napovídejte mu.


Pohybová paměť:

?? Nechte ho vyjádřit pracovní či sportovní činnost pohybem nebo pohybově ‚zahrát‘ pohádku anebo písničku.


Hmatová paměť:

?? Dítě modeluje podle předlohy.

?? Třídí různé drobné předměty smíchané v krabici (knoflíčky, korálky, těstoviny, matičky, šroubky, kancelářské sponky, drobná zvířátka). Můžete mu třeba říct: najdi všechny korálky.

?? Vybírá se zavřenýma očima z těchto krabic či sáčků věc, ohmatá ji a hádá, co to je.

?? Kreslíte mu na záda písmena a čísla a dítě se je snaží uhodnout.



  • Vybrali jsme pro Vás