S nástupem jara možná přemýšlíte o absolvování očistných kúr nebo půstů. Jejich účelem je vedle očisty těla i očista duše.

Chcete-li pro své zdraví udělat něco prospěšného, omezte ve svém jídelníčku tučná masa, uzeniny, sladkosti, jídla typu fast food a alkohol. Naopak přidejte ovoce a zeleninu, zakysané mléčné výrobky, celozrnné cereálie, rybí a drůbeží maso. Nezapomínejte také na pravidelný jídelní režim, správný pitný režim se zařazením bylinných čajů (optimálně po dobu 14 dnů 3x denně šálek čaje) a vhodnou tepelnou úpravu pokrmů (vaření, dušení, pečení na malém množství tuku).



Můžete si dopřát i přísnější očistný den, který by se měl skládat z většího příjmu zeleniny, ovoce a zakysaných mléčných výrobků. „Zakysané mléčné výrobky představují v pravém slova smyslu zázrak, který podpoří vaše zdraví v mnoha ohledech. Zakysané mléčné výrobky v sobě zahrnují probiotické kultury, kterým je připisováno mnoho pozitiv,“ vysvětluje PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D. v rámci projektu na podporu mléka a mléčných výrobků www.bileplus.eu.


Prokázané zdravotní účinky probiotik:

? obnovení střevní mikroflóry po užívání antibiotik

? zkrácení nebo zmírnění příznaků zánětlivých střevních onemocnění a průjmů

? snížení množství enzymů a bakteriálních metabolitů, které mohou způsobovat nádorové bujení

? prevence, popř. zmírnění nespecifických a nepravidelných zažívacích potíží u zdravých osob

? zmírnění projevů nesnášenlivosti vůči mléčnému cukru laktóze u osob trpících laktózovou intolerancí

? prevence nebo zmírnění alergických a atopických projevů u dětí

? celkové zvýšení odolnosti organismu

? prevence nachlazení, chřipky a infekcí močového ústrojí

? tvorba některých vitamínů


Prebiotika

V souvislosti s probiotiky se hovoří o prebotikách. „Prebiotikem se v podstatě rozumí vláknina, která představuje „potravu“ pro prospěšné bakterie. To má samozřejmě pozitivní dopad na zdraví. Prebiotika se nacházejí především v obilovinách a zelenině (např. v česneku, cibuli nebo póru).“


Zdravotní účinky prebiotik:

pozitivní vliv na složení mikroflóry zažívacího traktu

zvětšení objemu stolice a tím zlepšení střevní pasáže

prevence zácpy

prevence vzniku nádorů tlustého střeva a konečníku

snížení hladiny krevních tuků a cholesterolu

podpora vstřebávání některých minerálních látek (např. vápníku)

podpora imunity


„Prebiotika mají stejně jako probiotika značný vliv na zdraví. Příznivý efekt prebiotik je nejvýraznější, pokud jsou konzumována společně s probiotiky,“ dodává odbornice.


Příklady jídelníčků pro půst


Jídelníček č. 1

(5500 kJ, 95 g bílkovin, 48 g tuků, 130 g sacharidů)


Snídaně:

Bílý jogurt, 150 g ovoce, lžíce ovesných vloček

Přesnídávka:

Zeleninová nebo ovocná šťáva

Oběd:

Velký zeleninový salát (může být pokapaný olivovým olejem), dipp ze 150 g tvarohu a lžíce bílého jogurtu

Svačina:

Ovocný koktejl z kefírového mléka a drobného ovoce

Večeře:

Květák a brokolice zapečená s tvarohem a sýrem



Jídelníček č. 2

(5500 kJ, 95 g B, 46 g tuků, 135 g sacharidů)


Snídaně:

Mléčný koktejl s banánem, sypaný mletými ořechy a vločkami

Přesnídávka:

Ovoce s tvrdým sýrem

Oběd:

Dušená zelenina s jogurtovou zálivkou, v případě hladu brambory se žervé

Svačina:

Kefírové mléko

Večeře:

Ředkvičková pomazánka (alternativa tvaroh s mrkví a celerem) obložená zeleninou, popř. s tmavým pečivem


Více informací včetně zajímavých receptů na www.bileplus.eu


  8:00,  aktualizováno  25. března 2019 21:20