GM Golf Challenge – zachráněná reputace GM titulů
Tím zázrakem je GM Golf Challenge. Zatím nejzdařilejší počin na naše poměry nekonvenčního vývojáře Jazzua, s nímž na stránkách Plných her nedávno vyšel rozhovor. Cože pro nás onen guru českého amatérismu přichystal? Golfovou plošinovku!
Jako v každé hře na motivy tohoto sportu pro zbohatlíky i v GMGCh jde o to, dostat míč do jamky. Co vás však již na první pohled zarazí, je skutečnost, že hřiště vidíte z profilu, terén rozhodně není tak rovný, jak byste obvykle očekávali a místo hole svírá vaše postava v ruce kladivo. S ní a vlastně i s ním se pak po levelu pohybujete jako v běžné plošinovce a míček odpalujte se střídavými úspěchy stále blíž vytouženému greenu. K ovládání vám poslouží myš (kladivo) a šipky (postava). Během hraní si z počátku budete připadat jistě jak pavouk na THC, protože zkoordinovat pohyby obou rukou není nejsnadnější.. Nemusíte se však bát nějaké počáteční frustrace, má batolecká neschopnost mne srdečně bavila. Jak patrno, princip je jednoduchý. Pouze na něm však autor nestaví. Levely jsou vyloženě posety různě propustnými zdmi, tlačítky a vypínači, jezdícími pásy, vodotrysky a jinými překážkami jejichž účelem však není pouhé opruzování, nýbrž i plní funkci logickou. Zvláště v posledních úrovních si budete muset postup levelem pořádně rozmyslet…
Byť by se to z mé kostrbaté introdukce nemuselo jevit, hra je to báječná a hlavně intuitivní. Asi nejvíce oceňuji její extremní hratelnost=zábavnost a pak i úctyhodnou herní dobu. Jistě, řekli byste, že deset levelů není mnoho, ale to si po týdnu rozmyslíte a vděk za každý nový save budete projevovat tak nepokrytě, až tím okolí uvedete do rozpaků. O brutálně rostoucí obtížnosti totiž nemůže být pochyb.
Nebyl bych to však seriózní kritik, nezohlednit i stinné stránky této gamesy. Ačkoliv se jedná vesměs o maličkosti, nelze mluvit v souvislosti s GMGCh o ztělesnění dokonalosti. Leveldesignu se sice nedá upřít, již poněkud obligátní, originalita, přesto je postavení některých úrovní lehce nedomyšlené. Mluvím zejména o slepých místech, ze kterých pro hráče či míček již nevede cesta zpět. Jisté výtky bych měl i k přemrštěné náročnosti způsobené zejména smrtelným časovým limitem, jenž neustále nervózně poklepává nohou a tiká si demonstrativně na hodinky. Rozhodně by dle mého názoru nebyla na škodu možnost jej poslat do věčných lovišť a to i s přihlédnutím k faktu, že si plně uvědomuji jakou strategickou roli v postavení levelů a samotném hraní zaujímá. Autor by nicméně měl myslet i na tu notnou dávku hráčů (zejména žen a mladších dětí) jež hře ve stresu zrovna nehoví! Přepočítávání ušetřeného času na body po každém levelu se po nějaké době může stát rovněž nepříjemně zdlouhavým a naprosto otravnou shledávám i nutnost se neustále se zapisovat do tabulky highscore. Jako by hra na začátku nemohla hráče vyzvat k zadání jména a pak to dělat za něj. Zapomenout nesmím ani na občasné problémy, jež vykazoval samotný program. Někdy míček zapadl do plošiny, jindy pro změnu vaše postava odlétla z mapy. Jazzuo však stále pracuje na patchích a poslední verze, kterou jsem měl možnost zkusit, již nic z toho nedělala.
Za méně vydařené považuji i vizuální zpracování. Kdybych na něj pohlížel zcela objektivně, netroufnul bych si jej označit za vyloženě podprůměrné, vlastně by se drželo spíše na hranici „toho lepšího“, avšak v kontrastu se vším ostatním vyznívá jednoduše nejslaběji.
Zvuk je kapitolou pro sebe samou. O podkresové hudbě se zmiňovat ani nebudu, není zajímavá (tato věta ji vlastně zhodnotila), dominantní roli hrají zvukové efekty, které si autor nahrál sám. Nedivil bych se, kdyby si zvukové pojetí našlo celou řadu odpůrců, ale za sebe musím říci, že mne dostalo do kolen. Různé skřeky a komentáře vaší postavy jsou syrové a neuvěřitelně autentické. Nevěřili byste jak identické neartikulované pazvuky vyluzoval známý, když GMGCh u mě doma hrál :) A to, co předvede zvuková karta po úspěšném dohrání všech deseti levelů … Vám líčit nehodlám! Přišli byste totiž o pořádné překvapení…
Líčit vám již nehodlám ani cokoliv jiného. To nejdůležitější v recenzi již padlo, shrňme si tedy to všechno do nějakého pěkného závěru. I když jsem GM Golf Challenge vlastně pěkně ztrhal, považuji jej za svěží vítr v plachtách freewareových arkád. Zábavnost, notná dávka návykovosti a fakt, že něco takového jste patrně ještě neviděli prakticky zcela potírá relativně slabší zpracování. Kdyby svou ruku k dílu přidal i schopný grafik a řekněme podbízivější zvukař, nepochybuji o tom, že by hra slavila úspěch i na poli sharewareu. A proto buďme vděční, že se nic takového nestalo a my hrajeme tuhle pecku zadarmo. Rozhodně za to stojí.
Jak dlouho péct kachnu? Díky sous-vide stačí jen 30 minut
Máte rádi pečenou kachnu? Nyní můžete přeskočit hodiny v kuchyni strávené přípravou a sáhnout po Sous-vide kachních čtvrtkách od Vodňanské drůbeže....