To je objem srovnatelný kupříkladu s ročním obratem firmy Bohemia Sekt. Investice se zhodnocují především reklamou.
"Fotbal je produkt dobrý a živý, byť ho někteří jedinci kazí," tvrdí Jan Kovář, sponzoring manažer Plzeňského Prazdroje, odkud přichází ročně do fotbalu téměř 60 milionů korun. První liga nese název jedné z jeho značek - Gambrinusu.
"Fotbal se bude hrát dál a pivo pít taky," dodává Kovář rozverně. "Spojujeme se s fotbalem jako celkem. To je náš image."
Prostřednictvím firmy STES, marketingového partnera fotbalového svazu, proudí od sponzorů ročně přibližně 250 milionů korun. Dalších zhruba 135 milionů korun inkasuje svaz od státu a prostřednictvím ČSTV od Sazky. Tyto peníze jsou účelově vázány směrem do mládežnického a výkonnostního fotbalu.
Jejich objem závisí na počtu registrovaných členů a výsledcích na mezinárodní scéně. Tento zdroj financí je tedy ještě méně ohrožen než od sponzorů.
Další miliony přicházejí na regionální úrovni. Od místních sponzorů až po obecní rozpočty, z nichž se financuje provoz nebo výstavba stadionů.
Právě tady mohou obavy z finančních kontrol či prosté znechucení z afér fotbal ochudit.
Významné firmy nemění reklamní strategie ze dne na den. "My podporujeme národní tým. Skandál se týká ligy," říká Jitka Veselá z marketingového oddělení banky ING.
Smlouvy důležitých sponzorů svazu jsou uzavřeny do roku 2006, do mistrovství světa. Plzeňský Prazdroj ji má ještě o dva roky déle. "A podepisovali jsme ji s jinými lidmi," doplňuje Kovář.
Pivovar působí ve fotbale od roku 1997, poslední kontrakt dojednával v roce 2000 tehdejší předseda František Chvalovský. Ten je nyní vyšetřován pro rozsáhlé úvěrové podvody.
Největším obchodním partnerem v klubovém fotbalu v zemi je Eurotel ve Spartě s ročním příspěvkem okolo 50 milionů korun. Eurotel před pár týdny zvažoval úpravy smlouvy - ale pro nespokojenost s reklamním plněním, ne kvůli korupční aféře. Ta se přímo Sparty zatím nedotkla.
Podle policie hrozí obvinění vysoce postavenému funkcionáři fotbalového svazu. "Že bych byl zapleten do té aféry? To je nesmysl. To popírám. To mě šokovalo," reagoval místopředseda svazu a šéf komise rozhodčích Milan Brabec.
Vyšetřování včera nové výsledky nepřineslo. Náměstek policejní protikorupční služby Milan Šiška však prohlásil: "To, na co jsme přišli my, mohl svaz odhalit už dávno." Tím jen znovu upozornil na liknavý přístup vedení svazu k nepříjemným událostem.
Odkud jdou peníze do českého fotbalu
(roční přísun zhruba 1,85 miliardy korun)
Sazka (ČSTV) 71 milionů
stát 64 milionů
STES (marketingový partner svazu) 250 milionů
ligové kluby (rozpočty) 820 milionů
kluby od druhé ligy dolů 645 milionů
Největší obchodní partneři fotbalu
Gambrinus (pro STES) zhruba 60
Eurotel (pro Spartu) zhruba 50
ING (pro STES) přes 20
T-Mobile (pro STES) přes 20