Zloději denně ukradnou osm aut. Poradíme vám, jak to své ochráníte

  • 7
Zloději už dnes nepoužívají páčidlo, ale spíš sofistikované elektronické pomocníky. Jestliže před deseti lety se ještě kradla levná auta na součástky, dnes už mizí spíš luxusní auta na konkrétní objednávku.
ilustrační snímek

Celkově počet ukradených aut klesá, přesto jich loni bylo 3 052. Bohužel se příliš nemění počet vykradených aut, proti čemuž v podstatě není obrana. Možnosti zabezpečení auta proti odcizení jsou však mnohem lepší než před deseti lety.

Část ochrany na sebe berou i automobilky. Zásadním momentem pro zloděje je totiž auto nastartovat, aby s ním mohl odjet. Imobilizér je standardní součástí startovacího klíčku už mnoho let. S tím, jak se rozšířilo bezklíčové odemykání a startování, zloději přišli na způsob, jak pomocí elektronického zařízení zesílit signál z klíče nebo startovací karty, které měl majitel odložené třeba v předsíni domu. Signál zesílili, auto tak vzdáleně otevřeli a nastartovali. Nově proto automobilky začínají vybavovat klíče senzorem, který automaticky vypíná vysílaný signál, pokud nedojde k pohybu klíče po dobu zhruba 15 minut. Aktivuje se znovu, až když vysílač zaregistruje pohyb klíče. Má ho třeba Škoda Karoq.

Dokonalá ochrana neexistuje. Jak to ale zlodějům co nejvíc zkomplikovat? Ideální je kombinace několika zabezpečovacích prvků:

1. Mechanické zabezpečení

Paradoxně skoro nejúčinnější je nejstarší způsob mechanického zabezpečení. Před 20 lety bylo běžně vidět na ulici auta s tyčí na volantu nebo na řadicí páce. Někdo používal i „botičku“ na kolo, podobnou té policejní. Dnes už jsou tyto systémy vidět méně než dřív, ale jsou nejlevnější a fungují nejlépe proti náhodným zlodějům. Překonat takovou překážku sice zlodějům trvá jen pár minut, ale většinou je taková drobná komplikace odradí předem. Raději si vyberou nezabezpečené auto, které stojí hned vedle. U drahých aut kradených na zakázku to ale smysl nemá a složitě obotičkovávat prolezlou felicii by působilo směšně. A popravdě – i když jde jen o pár pohybů navíc, které lze snadno zautomatizovat – pro řidiče je to prostě nepohodlné.

Komfortnější variantou je zámek řadicí páky, naopak zámky na pedály jsou sice také funkční, ale opravdu nepohodlné i pro samotného řidiče. U zamykání zpátečky jen pozor na to, že pokud chce zloděj vaše auto jen natáhnout na návěs, stačí mu (u mechanické převodovky) prostě vyšlápnout spojku.
A klasikou je také vypískování či vyleptání kódu na skla automobilu – krádeži to nezabrání, leč odstrašující moment to je – zloděj by si přidělal spoustu zbytečné práce, o kterou nestojí.

NA KOLIK TO PŘIJDE: Tyč na volant seženete v internetových bazarech od 150 korun, botičku za přibližně devět stovek. Zámek řadicí páky začíná na pěti tisících. Vypískování skel pořídíte do 2 000 korun.

2. Alarm

Před několika lety to byl podvečerní kolorit - uuuuuuuuuuuú uuuuuuuú. Zvláště na sídlištích, kde parkují pod okny stovky aut, to bylo „radostné“. Stačilo, když kolem rychle projel jiný vůz nebo se karoserie dotkl chodec, který se proplétal mezi parkujícími vozy. Houkání alarmu už v podstatě nikdo nevnímal. A tak alarm není to, co by řidiči k zabezpečení svých aut úplně nadšeně využívali.

Podobně jako u zamykání volantu však platí – když auto začne houkat, náhodný zloděj své činnosti nejspíš nechá. „Když je alarm dobře nainstalovaný, rozhodně nebude rušit sousedy při náhodném dotyku, to byl problém nejlevnějších alarmů v kombinaci s neodbornou instalací,“ vysvětluje autoelektronik Martin Benák.

A pozor. Alarm nemusí být jen nesnesitelné houkání, dokonce nemusí houkat vůbec. Může vám třeba poslat esemesku, že se s autem něco děje. Nebo ve chvíli, kdy detekuje náraz, náklon či neoriginální manipulaci se zámkem, může zafungovat jako imobilizér.

NA KOLIK TO PŘIJDE: Cena začíná na 5 000 korunách i s montáží.

3. Vypínač

Která auta se nejvíce kradou

počet v roce 2018:

  1. Škoda: 1142
  2. Volkswagen: 450
  3. Ford : 281
  4. BMW: 212
  5. Mercedes: 202
  6. Audi: 187
  7. Renault: 186
  8. Peugeot: 159
  9. Fiat: 116
  10. Opel: 105
  11. Citroën: 80

Zdroj: policejní statistiky

Rovněž jedna z „oldschool“ metod, ale také vcelku účinná. Zabraňuje tomu automobil nastartovat, protože vypíná startér, případně napájení benzinového čerpadla. Podobně jako mechanické zabezpečení zabrání především náhodným krádežím. Řidič ale nesmí zapomenout vypínač pokaždé aktivovat.

Skrytý vypínač je možné v autě umístit kdekoli, takže se nemusíte bát, že zloděj otestuje tři místa, kam se nejčastěji dává, a má vyhráno. Klidně může být v kufru auta či pod zadní sedačkou.

Ovládání tlačítka by však mělo být pro řidiče pohodlné a nemělo by být nápadné ani pro okolí – když bude muset šofér po každé jízdě předvést u zadní sedačky tělocvičnou sestavu, brzy bude mít pozorující zloděj o místě vypínače jasno.

NA KOLIK TO PŘIJDE: Montáž skrytého vypínače stojí zhruba 1 500 až 2 000 korun.

4. GPS systém

Do auta se namontuje GPS jednotka doplněná o různá čidla, která nejen informují majitele, že bylo jeho auto otevřeno, ale dokážou auto pak i lokalizovat. V zastavěné oblasti s přesností na desítky metrů, v otevřené krajině zhruba na kilometr.

Dnes se GPS lokátory nepoužívají ani tak jako prevence krádeže, ale firmy jeho pomocí kontrolují zneužívání služebních aut. To však neznamená, že v případě krádeže není účinným pomocníkem. Opět však platí, že důležitá je poctivost montáže: lokátor, který je dostupný při otevření přihrádky u spolujezdce, je k ničemu. Zloděj ho urve, vyhodí a je po vyhledávání. „Dobře instalovaný lokátor by měl být ideálně ukrytý co nejhlouběji ve vnitřnostech vozidla, tak aby jeho montáž (i demontáž) zabrala třeba dvě hodiny,“ doporučuje Martin Benák.

NA KOLIK TO PŘIJDE: Stojí od 6 000 korun výš.

5. Satelitní vyhledávání

Nejdražším způsobem zabezpečení je satelitní vyhledávání. To má přesnost pouhých několik metrů. Systém je napojen na bezpečnostní agenturu, která ve spolupráci s policií okamžitě vyráží ukradené auto hledat. Dražší řešení to kombinují i se systémy elektronického blokování vozu. Způsob montáže je obdobný jako u GPS.

Mnohdy stačí, když je auto označeno samolepkou o tom, že je nějakým tím Defend Lockem či Medvědem chráněno, a zloděje to odradí. Taková označení však pochopitelně zabezpečovací firmy nerozdávají na potkání.

NA KOLIK TO PŘIJDE: Připravte si desetitisíce korun plus pravidelný roční poplatek bezpečnostní agentuře.

6. Kombinované elektromechanické zabezpečení

Jedním z nejnovějších a poměrem cena/ výkon nejlepších systémů je slovenský VAM. Ten dokáže zablokovat až šest elektrických či mechanických součástí v autě. Blokuje některé elektronické funkce, zasáhne ale i mechanicky například pedál spojky nebo plynu. Zlodějům pak nepomůže ani použití duplikátu klíče, výměna spínací skříňky, výměna řídicí jednotky nebo zesílení kódu dálkového ovladače. Firma se chlubí tím, že z 6 000 vozů, které ho mají, nebyl ukraden ani jeden.

NA KOLIK TO PŘIJDE: Stojí zhruba 8 000 korun.

Za dobré zabezpečení pojišťovna sleví

Zajištění auta je důležité pro vás, protože nechcete, aby vám auto někdo odcizil. A pak také pro pojišťovnu, protože je menší pravděpodobnost, že zajištěným autem odjede někdo cizí. Podle toho, jaké zabezpečení zvolíte, vám i pojišťovny vyměří nižší nebo vyšší pojistné. Neuleví vám na každém autopojištění – slevy se týkají jen pojistek pro případ krádeže, které jsou součástí havarijního pojištění. Případně připojištění odcizení vozidla, které se dá sjednat i k povinnému ručení.

Jak ochránit auto před krádeží

ZAMYKEJTE VŮZ
I když běžíte jen ke stánku pro ranní kávu a noviny.

NIC V AUTĚ NENECHÁVEJTE
Ani prázdná kabelka či kufřík nesmí zůstat na sedačce. Zloděj neví, že jsou prázdné. A rozbité okno je k vzteku stejně jako ukradené auto – tím spíš, že malou škodu ani nebudete kvůli spoluúčasti hlásit.

PARKUJTE NA OSVĚTLENÝCH MÍSTECH 

KLAPNUTÍ ZÁMKŮ NESTAČÍ
Přesvědčte se ručně, že jste opravdu zamkli. Existují filutové, kteří na parkovišti před supermarketem čekají, až přijede stejné auto (u škodovek to třeba není problém), a mačkáním (jejich) klíče blokují vaše zamykání.

STOČTE KOLA K CHODNÍKU
Kola dejte do krajní polohy, až se zablokuje volant. Ztížíte tím případným zlodějům možnost odtažení vozu.

NENECHÁVEJTE KLÍČE V PŘEDSÍNI
Drzým zlodějům mnohdy stačí sáhnout na věšák hned za dveřmi. Popadnou klíčky a venku si jen počkají, které auto jim „pípne“.

NEBOJTE SE NÁPISŮ
Výrazná barva či nějaké logo sice vážného zájemce právě o vaše auto nezastaví, pro běžného zloděje je však přestříkání vozu zbytečným nákladem a komplikací, takže si ho nevybere. Podle statistik mezi ukradenými auty dlouhodobě dominují vozy stříbrné, černé, bílé, modré a červené.

NENECHÁVEJTE DOKLADY VE VOZE
Ani náhradní klíčky do auta nepatří. Ono těch schovek, kam je lidé dávají, není moc a zloději je všechny znají velmi dobře.

„U běžného vozidla střední střídy požadujeme minimálně jeden zabezpečovací prvek. Pokud má reálně vozidlo imobilizér a alarm, tedy je ochráněno lépe, pak se to projeví v cenovém zvýhodnění havarijního pojištění. Naopak u vozidel luxusních značek by zabezpečení jen imobilizérem nestačilo a tato skutečnost by mohla znamenat přirážku za nedostatečné zabezpečení,“ vysvětluje Milan Káňa z Kooperativy.

Sleva za dobré zabezpečení může být až 20 procent. Tu však pojišťovny poskytují až u opravdu solidní ochrany, kdy je auto napojeno na bezpečnostní agenturu. Kdo chce využívat slevu za takové zabezpečení, bude muset pojišťovně doložit smlouvou s jeho poskytovatelem, že je opravdu využívá.
Pokud jde o jednoduchou mechanickou ochranu, pojišťovny na ni obvykle neberou zřetel – tyčový zámek na volantu jako by pro pojišťovnu neexistoval.

Za prvky, které jsou „pevně spojeny s karoserií vozidla“, tedy třeba zámek řadicí páky, lze získat slevu kolem 5 procent.

Proti proudu slev za zabezpečení jde První klubová pojišťovna. „Zabezpečení aut nijak cenově neřešíme,“ říká Marek Orawski a dodává: „Předpokládáme, že lidé sami si dražší auta chrání více a levnější auta méně, a tak je ochrana před odcizením přirozeně nastavena klienty. Samotná cena pojištění zohledňuje značku auta a lokalitu, kde klient bydlí. Pokud si vaše auto vyhlédnou profesionálové, tak vám stejně žádné zabezpečení nepomůže.“