„S aférou kolem dieselových motorů nemá rozhodnutí Winfrieda Vahlanda nic společného. K tomuto rozhodnutí ho vedly rozdílné názory na podobu nového koncernového regionu NAR (v Severní Americe), který měl řídit,“ uvedl mluvčí Škody Jozef Baláž.
Právě o neshodách ohledně strategie dalšího postupu v aféře s podvody při měření emisí NOx přitom spekulovala agentura Reuters.
Interní vyšetřování ve VWNa podvodech se podílelo třicet manažerů |
Podle informací iDNES.cz Vahland svůj odchod ze skupiny ve středu s předstihem oznámil zaměstnancům mladoboleslavské automobilky. V jeho rozhodnutí hrály roli i osobní důvody.
Ačkoli rodák z Německa, Vahland strávil většinu svého profesního života v zahraničí. I to sehrálo v jeho rozhodování roli. Z Česka by se s přijetím nového postu v koncernu přesídlil do Severní Ameriky.
„Profesor Vahland prokázal v uplynulých 25 letech velkou službu celému koncernu. Respektujeme jeho rozhodnutí a děkujeme mu za jeho mimořádný výkon,“ uvedl předseda představenstva koncernu Volkswagen Matthias Müller.
Winfried Vahland byl pověřen řízením operací v Severní Americe v rámci změn ve vedení kvůli emisnímu skandálu. Podle dřívějších spekulací byl i jedním z kandidátů na funkci generálního ředitele celé automobilové skupiny. Na této pozici si ho v minulosti dle svých slov dokázal představit bývalý předseda dozorčí rady německé automobilky Volkswagen Ferdinand Piëch.
Aféra s dieslovými motory
Volkswagen v září přiznal, že do zhruba 11 milionů aut s naftovými motory po celém světě instaloval software, který umožňuje manipulovat s výsledky měření emisí. Skandál srazil tržní hodnotu podniku o třetinu, donutil k odchodu generálního ředitele společnosti a vedl k vyšetřování po celém světě.
V čele mladoboleslavského podniku má Vahlanda nahradit Bernhard Maier, současný šéf odbytu značky Porsche (více čtěte zde: Tajemný automechanik Maier se vypracoval od píky).

Osmapadesátiletý Vahland byl předsedou představenstva společnosti Škoda Auto od září 2010. Už v letech 2002 až 2005 měl v představenstvu automobilky na starosti ekonomiku. Vahland začínal v koncernu General Motors, kde působil v letech 1984 až 1990. V roce 1990 přešel do Audi, kde začala jeho kariéra v koncernu Volkswagen. V letech 2005 až 2010 řídil jeho čínskou pobočku, předtím byl několik let zodpovědný za aktivity VW v Brazílii a v Argentině.
Během Vahlandova působení v Mladé Boleslavi dokončila Škoda přeměnu v globální automobilovou značku. Továrny v České republice, Číně, Rusku, Kazachstánu, Indii, na Slovensku a na Ukrajině loni poprvé vyrobily více než milion škodovek, zisk dosáhl rekordních 18,4 miliardy korun.