Nákup zeleniny

Nákup zeleniny | foto: Profimedia.cz

K lednu patří zelenina. Měsíc vegen podporuje Tesco i Gucci

  • 103
Velká Británie zažívá veganskou revoluci, kterou se nyní rozhodl podpořit i potravinářský řetězec Tesco. Ten zahájil prodej 100 procentně rostlinných výrobků v 600 obchodech po celé Velké Británii. Přidávají se i další značky z oblasti potravinářství i módy. Leden jako měsíc zeleninové stravy dostal i svoji přezdívku - Vegen.

Od křupavého mrkvového pečiva až po zeleninovou pizzu. Taková je nová řada výrobků Tesco s názvem Wicked Kitchen, která zahrnuje 20 veganských hotovek a různé tortily, sendviče a saláty. Uvedl to britský deník The Guardian.

Veganskou řadu Tesco má na starosti americký šéfkuchař Derek Sarno, kterého potravinářský gigant v loňském roce zaměstnal jako ředitele pro rostlinné inovace. „Když jsem přišel z Ameriky do Británie, byl jsem velice překvapený, jak málo možností vegani a ti, kteří uvažují o změně životního stylu, mají,“ řekl veganský velvyslanec pro rok 2018 Sarno. Vegani jsou podle něj v Británii už příliš dlouho přehlížení. „Wicked Kitchen to plánuje změnit,“ dodal.

České Tesco u uvedení podobných výrobků na český trh zatím neuvažuje. „Před nedávnem jsme rozšířili naší nabídku veganských produktů a máme poměrně široký sortiment jako například sójové zakysané výrobky, dezerty, zeleninové pomazánky, veganské plátky a bločky (alternativa sýru), veganské steaky, vegan majonézu a tatarskou omáčku (bez vajec),“ sdělil iDNES.cz tiskový mluvčí Tesco Václav Koukolíček.

Leden je měsíc veganství. K závazku nejíst v lednu živočišné produkty se přidává stále víc a víc restaurací a supermarketů po celé Velké Británii. Veganství se ale ve Spojeném království daří i po zbytek roku. Podle Vegan Society kupuje veganské potraviny ve Velké Británii více než polovina dospělých lidí. Počet veganů na „plný úvazek“ ve Velké Británii za posledních 10 let vzrostl čtyřikrát. Veganský trh se ale velmi rychle rozvíjí i na globální úrovni. Ernst & Young  v roce 2016 odhadoval, že má globální veganský trh hodnotu 11 miliard dolarů. 

Gucci i Stella McCartneyová

K restauracím a supermarketům se přidávají i módní značky, které zjišťují, že vyrábět „veganské předměty“ je snazší.

Na trhu se objevují značky, jako Dr Martens, Matt & Nat, Bourgeois Boheme, Wilby, Brave Gentleman nebo Beyond Skin, které nabízejí pouze 100 procentní veganské výrobky, včetně tašek, peněženek a bot. Královnou veganských kabelek je Stella McCartneyová, která je odhodlaná vyrábět kusy šetrné ke zvířatům a odmítá používat kožené nebo kožešinové vzory.

Začátkem letošního roku se k výrobě bez zvířat zavázala i prestižní módní značka Gucci. Gucci prohlásil, že počínaje jarní a letní kolekcí začne vyrábět výrobky zcela bez kůže. Naopak Michael Kors a Jimmy Choo oznámili, že budou zvířecí kožešinu při výrobě svých produktů používat i nadále.