"Stránky jsou vyvedeny v černé barvě na znamení účasti s tím, co se Polsku o víkendu stalo. Zůstanou tak minimálně do smutečního pohřbu," říká Blanka Růžičková, mluvčí Unipetrolu, který spadá pod polskou společnost PKN Orlen.
Petrochemická firma uctila památku obětí leteckého neštěstí včera také dvěma minutami ticha. "Ve výrobních závodech jsme v poledne spustili sirénu a do všech společností naší skupiny jsme umístili kondolenční knihu, kde mohou zaměstnanci nechávat své vzkazy," dodala Růžičková.
Podobně se zachovala i mBank, kterou vlastní polská banka BRE Bank. Své stránky obarvila načerno po vzoru polských kolegů v pondělí a nechá je tak až do neděle. Zároveň na svých stránkách zřídila blog pro své klienty, kteří by se chtěli k vyjádření soustrasti připojit.
Ne všem se však nápad banky zamlouval. "Nelíbí se mi forma vyjádření soustrasti ze strany mBank. Stránky vypadaly jak nahackované a bál jsem se přihlásit na účet. Takovéto změny v designu stránek jsou ze strany banky celkem šokující. Podle mne stačil banner u aktualit dole na stránce a ne toto," napsal uživatel s nickem kox.
Lidé se však podle mluvčí banky ničeho bát nemusí. "Pro nikoho se nic nemění, stránky jsou identické, jen černobílé a všechno funguje naprosto standardně," ujišťuje Pavla Renčínová.
Po černé barvě sáhlo také například občanské sdružení Jagello 2000, které vzniklo po vstupu Česka a Polska do NATO a informuje o vojenských projektech, či americká společnost ProLogis, která správuje průmyslové nemovitosti a svou centrálu pro střední a východní Evropu má umístěnou ve Varšavě.
"Šedou barvu budeme používat v našich tiskových zprávách určených pro Evropu po celou dobu státního smutku v Polsku," říká Michaela Dvořáčková ze společnosti Best Communication, která ProLogis mediálně zastupuje.
Česko-polská komora se zahalila do černé už v sobotu. Zaměstnanci firmy, která jim server spravuje, tak do práce museli přijít o víkendu. "Bylo to samozřejmé. Přebarvit stránku na černou barvu není tak těžké, hodiny to rozhodně netrvá," uvedla Klára Neplechová ze společnosti Se-Mo Data, jenž se zaměřuje na správu podnikového internetu a na černou barvu přeměnila čtyři společnosti. "Další žádosti o změnu stránek zatím nemáme," dodala.
Je to unikátní reakce, říkají odborníci
Podle odborníků zabývajících se firemní identitou či reklamou je reakce firem na polskou leteckou katastrofu relativně výjimečná.
"Je to ojedinělý jev. Neštěstí se stalo v minulosti dost, ale takovouto formou se k němu lidé nevyjadřovali, ani například po útocích teroristů na Spojené státy či po nedávném zemětřesení na Haiti. Lidé tehdy spíš zakládali jednotlivá diskusní fóra, firmy na to změnou image nereagovaly," říká majitel společnosti Avando Petr Šmídek, která se zaměřuje na marketing a korporátní identitu společností.
Tomáš Bučina z marketingové firmy Provocado upozorňuje, že některé firmy například na Den boje proti AIDS přidávají na své weby červené stuhy. "Ale to je mnohem menší zásah než ten, jaký Poláci ukazují dnes," podotýká.
Zároveň připomíná akci z roku 1998, kdy se stovky českých webů přebarvily nažluto na protest proti zvýšení telefonních poplatků za připojení k internetu. "Šlo ale o protestní akci, což nelze srovnat se současným stavem, kdy je to vzpomínková iniciativa a vyjádření účasti."
Podle Evy Bedrnové z Katedry psychologie a sociologie řízení VŠE Praha jde reakce firem na aktuální leteckou tragédii vysvětlit silným národním cítěním Poláků. "Firmy, které sáhly k takovémuto projevu soustrasti, mají k Polsku blízko. Pravděpodobně jsou s ním propojeny vlastnicky nebo manažersky či pomocí zakázek. A protože sobotní neštěstí se dotklo velkého počtu lidí a Poláci mají silné nacionalistické cítění, je následná odezva velká," vysvětluje Bedrnová.
Ačkoliv firmy komunikují s veřejností účelově, aby si získaly sympatie zákazníků, za aktuální akcí prý podle Bučiny žádná vypočítavost nestojí. "Jsem si jist, že v drtivé většině případů jde skutečně o vyjádření soustrasti bez nějakého přesahu do marketingu. Z profesionálního pohledu může jít o demonstraci korporátní sociální zodpovědnosti, větší firmy si to nejspíš částečně uvědomují, menší to dělají čistě z pietních důvodů," vysvětluje Bučina.
Podle něj by však naopak mohly na situaci "tratit" některé společnosti, které své weby nepřebarví. "Ty pak mohou být Poláky ostrakizovány za to, že do jisté míry pohrdaly národní tragédií. Pokud by se tak zachovala nějaká velká firma a ještě k věci uvedla nějaké necitlivé prohlášení, mohlo by dojít i k bojkotu jejích produktů a služeb ze strany polských zákazníků," dodal Bučina.