(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Apple a Amazon investují do zdravotnictví. Zřizují si vlastní kliniky

  • 13
Technologické společnosti si pro zdravotnická zařízení na svých pracovištích vždy vybíraly externí partnery. Teď budou dělat „doktořinu“ samy. Snaží se ušetřit za zdravotní péči a zároveň budovat příležitosti do budoucna.

Mnoho firem s velkými kancelářskými prostorami poskytuje buďto přímo na pracovišti, nebo někde poblíž, zdravotní služby svým zaměstnancům, aby jim zajistili kvalitní péči. Je to i případ velkých technologických gigantů, jako jsou Facebook nebo Apple. Ty mají ve svých areálech zdravotnické kliniky, které jsou schopny obsloužit tisícovky pracovníků. V posledních letech se však jejich přístup mění.

Velké firmy, například Apple nebo Amazon, už nechtějí spolupracovat s externími partnery. Raději zdravotnická zařízení provozují samy, píše CNBC. Amazon v příštích měsících spustí kliniku jen pro pár zaměstnanců, už začátkem roku 2019 však chce počet svých zdravotnických zařízení rozšířit. Apple zase urputně hledá pracovníky pro kliniku, která bude fungovat pod jeho dceřinou společností AC Wellness.

Proč se firmy vrhají mimo svůj hlavní byznys, když jim tato činnost z krátkodobého hlediska nepřinese peníze? Experti, které CNBC oslovila, se shodují, že jedním z hnacích motorů je kontrola nákladů na zdravotní péči. 

Potřebují být součástí vztahu mezi pacientem a jeho ošetřujícím lékařem. “Obvoďák“ může pacienta posílat za drahými specialisty a na zbytečné testy a procedury. Nebo pacientovi pomoct s úpravou životního stylu, posílat ho za specialisty v rámci své sítě a zrazovat ho od braní drahých léků, které nepotřebuje. Druhý způsob může zaměstnavateli z dlouhodobého hlediska ušetřit spoustu peněz.

Dalším důvodem je testování produktů bez rizika úniku informací. Apple a Amazon si uvědomují, že pokud chtějí dále růst, nemůžou ignorovat příležitosti ve zdravotnictví. Ale zároveň se musí soustředit na to, co umějí.

Návratnost? S trochou štěstí dlouhodobá

Specializací Amazonu je dodavatelský řetězec. Firma proto koupila internetovou lékárnu PillPack a se společností Whole Foods provozuje dovoz potravin. Spolu s dvěma dalšími zaměstnavateli J.P. Morgan a Berkshire Hathaway spolupracuje na projektu, který má snížit náklady na zdravotní péči.

Apple se vydal jinou cestou a pro svůj legendární telefon a hodinky vyvíjí nástroje na sledování zdravotního stavu. V oboru také koupil několik firem, například start-up Gliimpse, který umožňuje svým uživatelům shromáždit a propojit jejich zdravotnické záznamy. 

To vše jsou jen viditelné věci. Apple a Amazon, které se obě hodně soustředí na výzkum a vývoj, mají na další léta nepochybně své plány v oblasti na zdraví zaměřeného hardwaru a softwaru. A jak jinak je vyzkoušet, než ve spolupráci s vlastními lékaři a se zpětnou vazbou od reálných pacientů, kteří jsou, shodou okolností, jejich zaměstnanci? To dává smysl, zvlášť u firem, které jsou notoricky známé svou posedlostí utajovat informace o výrobcích, které s nimiž se chystají zaútočit na trh.

Zřídit si vlastní fungující kliniku je sice nákladné, ale v budoucnu se tato investice může vyplatit. Už několik technologických firem si na snaze proniknout do zdravotnictví spálilo prsty. Zdravotní péče totiž není jen technologické řešení, jde o komplikovanou oblast. Ale ti, kteří uspějí, budou bohatě odměněni.