ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Reuters

Éra cigaret pomalu končí. Prodeje klesají, tabáčníci vyhlížejí alternativy

  • 109
Největší tabákové společnosti varují své investory před klesajícími prodeji klasických cigaret. Světová dvojka tabákového průmyslu British American Tobacco letos očekává globální pokles o 3,5 procenta. Propad čekají také společnosti Philip Morris International a Imperial Brands.

Společnost British American Tobacco (BAT), v jejímž portfoliu jsou značky jako Lucky Strike či Benson & Hedges, ve středu varovala, že pokles prodeje cigaret bude v celosvětovém měřítku prudší, než původně očekávala. Hlavním důvodem je klesající poptávka na jejím hlavním trhu ve Spojených státech, uvedla agentura Reuters.

Beverly Hills zakáže prodej tabáku. Zákazníci už si nekoupí ani e-cigarety

Na něm BAT inkasuje více než třetinu celkových tržeb. Objem tržeb z USA by měl letos klesnout o čtyři až pět procent, odhaduje společnost. Podle předchozích prognóz měl být tento propad v rozmezí 3,5 až 4,5 procenta.

Přibližně stejný pokles očekává na americkém trhu také další tabákový gigant Imperial Brands, jenž vlastní značky jako Davidoff či Gauloises. Agentura Reuters píše, že i “světová jednička” Philip Morris International (PMI) očekává snížení objemu prodaných cigaret v rámci celého tabákového průmyslu. Společnost PMI je známá především značkou Marlboro.

Klesající zájem o klasické cigarety potvrdila koncem května data americké analytické firmy Nielsen. Z těch vyplývá, že během 4týdenního období, které skončilo 18. května, se objem prodaných cigaret ve Spojených státech klesl o 11,2 procenta. Akcie velkých tabákových firem reagovaly na tato čísla propadem.

Tabák až od 21 let. USA hledají cesty, jak omezit kouření mladistvých

Server stanice CNBC uvedl, že tradiční podnikání tabákových společností upadá rychleji, než se čekalo, což ohrožuje jejich klasickou strategii, která pokles prodeje kompenzovala zvyšováním cen.

Tabákový průmysl se tak bude muset více zaměřit na alternativy jako elektronické cigarety či nahřívaný tabák, jejichž popularita naopak roste. Ve stejném období, jejž analyzovala společnost Nielsen zaznamenala agentura Bloomberg skokový nárůst objemu maloobchodního prodeje tabákových alternativ o 111 procent.

Dvě největší tabákové společnosti na světě vidí v těchto produktech budoucnost celého odvětví. BAT očekává, že příjmy z jejich produktů “nové generace” letos porostou o 30 až 50 procent, napsal deník Financial Times.

Společnost se chce svými elektronickými cigaretami a výrobky na bázi zahřívaného tabáku vyrovnat konkurenci jako je americký startup Juul, který vyrábí vaporizéry, nebo gigant PMI, jenž v posledních letech válcuje trhy svým produktem Iqos.