V současných dimenzích bude podle něj projekt stát tři miliardy egyptských liber (4,1 miliardy Kč) a má být dokončen do konce června 2023. Suez je dlouhý 193,3 kilometru.
Rabí promluvil na tiskové konferenci pořádané asi jen dva kilometry od místa, kde loni v březnu uvázla 400 metrů dlouhá kontejnerová loď Ever Given. Ta průplav zablokovala na šest dní. Cílem prací je podle Rabího zvýšit bezpečnost dopravy, cesta průplavem bude nadále trvat jedenáct hodin.
Druhá fáze projektu spočívá v rozšíření třicetikilometrové části táhnoucí se na jih k ústí kanálu. Na východní straně bude rozšířen o 40 metrů. Část, kde uvázla Ever Given, bude prohloubena o necelé dva metry.
„Jde o obtížnou část kanálu,“ řekl Rabí a dodal, že „prohloubení a rozšíření zmírní ohyb kanálu v tomto místě“ a sníží vliv jižních větrů.
Správa Suezu nyní zvažuje uvedení některých společností, které vlastní, na egyptskou burzu. Hodlá též prodat dvacetiprocentní podíly v některých společnostech. Rabí konkrétně zmínil firmy Canal Rope, Canal Harbor a Great Projects.
Obr v Suezu odhaluje limity globalizace. Každý den uzávěry stojí miliardy |
Loni Suezský průplav zvýšil tržby o 12,8 procenta na rekordních 6,3 miliardy dolarů (přes 135 miliard Kč). Vodní cestou loni proplulo 20 649 plavidel, což je proti předchozímu roku nárůst o deset procent.
Suezský průplav byl otevřen v roce 1869 a v současné době jím prochází kolem deseti procent světového obchodu včetně sedmi procent globálních dodávek ropy.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz