parkovací místo

parkovací místo | foto: Profimedia.cz

Bydlení pro auto za 17 milionů. Tolik zaplatil boháč za parkovací místo

  • 18
Nedostatek parkovacích míst je vedle nejméně dostupného bydlení na světě jedním ze znaků moderního Hongkongu. Neznámý kupec začátkem týdne za prostor k zaparkování svého vozu v luxusní čtvrti Ho Man Tin zaplatil 6 milionů hongkongských dolarů, v přepočtu téměř 17 milionů korun.

V přepočtu tak zaplatil za metr čtvereční 1,3 milionu korun. Obvykle metr čtvereční parkovacího místa o velikosti 5 na 2,5 metru v sousedství přepychového bytového domu stojí zhruba 501 tisíc korun.

Pro srovnání – malé byty se v této luxusní čtvrti Hongkongu podle South China Morning Post prodávají v průměru za 770 tisíc korun za metr čtvereční. Velké byty s plochou okolo 175 metrů čtverečních se pak průměrně prodávají za zhruba dvojnásobnou cenu. Předchozí majitelé parkovacího místa ho koupili před devíti měsíci a úterním přeprodejem si vydělali 2,6 milionu hongkongských dolarů (přes 7 milionů korun).

V Hongkongu nejsou takto vysoké ceny ničím novým. Již osmý rok v řadě se město umístilo na prvním místě v seznamu míst s nejdražším ubytováním na světě. Rekord v ceně parkovacího místa ale úterní nákup nepřekonal. Nejdražšími stále zůstávají parkovací místa na Manhattanu, která se prodávala za 1 milion dolarů (22 milionů korun). Oproti tomu hongkongskému jsou ale velikostí dvojnásobná.

Parkovací místo jako investice

Mezi lety 2006 a 2016 podle portálu Bloomberg vzrostl počet parkovacích míst ve městě o 9,5 procenta, zatímco se za tutéž dobu množství soukromých vozů zvedlo o téměř polovinu. Z parkovacích míst se tak pomalu začíná stávat investice.

Tomu napomáhá i vysoká daň z převodu nemovitosti, která v některých případech dosahuje až třiceti procent. Prodej místa k zaparkování automobilu se daní jen tříprocentně. Spekulantům navíc prodeje domů ztěžuje 15 % daň, vztahující se na nemovitosti prodané do jednoho roku od jejich nákupu. Parkovací místa jsou z této povinnosti vyňata.

Ceny soukromých parkovacích míst díky spekulacím a nedostatku parkovacích domů rostou ještě rychleji, než ceny bytů a domů. Od roku 2006 zdražila parkovací místa o 600 %, kdežto ceny ubytování se zvedly „jen“ trojnásobně.

Podle zdroje South China Morning Post si parkování kupují především majitelé drahých vozů. Místa pro svá Ferrari či Lamborghini prý chtějí mít jen pro sebe. „Někteří kupci jsou bohatí byznysmeni, kteří kupují místa svým dětem,“ dodal.