(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Dan Materna, MAFRA

Německé řetězce expandují do zámoří, berou s sebou i české zaměstnance

  • 59
Evropský trh už je německým diskontním řetězcům malý, takže se vydávají dobýt zámoří. A s nimi se často svezou i Češi a Slováci, kteří v nich pracují. Lidl, který patří na českém trhu k ­nejlépe vydělávajícím a nejrychleji rostoucím, začal loni otevírat prodejny ve Spojených státech, americkým zákazníkům ale zatím nerozumí.

Lidl expanzi připravoval už dlouho. A právě díky ní se v řadách jeho zaměstnanců na americkém trhu začala objevovat také česká a slovenská jména.

Důvod je ten, že Lidl pravidelně vyhlašuje interní výběrová řízení, a ­těch se jeho zaměstnanci mohou zúčastnit. Totéž platí pro americký trh.

„Pracovní uplatnění tak nacházejí lidé, kteří již mají potřebné znalosti a jejich začlenění na novém pracovišti je o to snazší,“ vysvětluje mluvčí Lidlu Zuzana Holá s tím, že nyní čeští „lidláci“ pracují například v Rakousku, Německu, USA či na Slovensku.

Lidl chce otřást Amerikou. Budeme levnější až o polovinu, láká zákazníky

Platy jsou v amerických obchodech vyšší. Nyní tamní Lidl nabízí na pozici prodavače, který stejně jako v tuzemsku dělá vše od doplňování po práci u pokladny, minimální sazbu 12 dolarů za hodinu (265 korun). Po přepočtu na plný úvazek to znamená více než 42 tisíc korun měsíčně. V Česku nyní nabízí přes 28 tisíc korun. Stejně tak se liší také životní náklady.

Lidl v cestě za oceán následuje se značným zpožděním Aldi, které tam působí už od roku 1976 a letos počet jeho obchodů zřejmě překročí dva tisíce. Lidl má prodejen zatím padesát a plány už musel revidovat, protože expanze pokračuje pomaleji, než plánoval.

Lidl americkým zákazníkům nerozumí

Počátkem roku šéf amerického Lidlu uvedl, že mají nedostatky ve výběru míst a v porozumění americkým zákazníkům. Podle analytiků mu například v prodejnách chyběla větší nabídka výrobků z oblasti zdraví a péče o krásu. „Nástup Lidlu nebyl takový úspěch, jak doufali, “ uvedl pro server Business Insider Doug Koontz z ­výzkumné společnosti Planet Retail RNG. 

Firma, která už je nyní zastoupena v­ šesti státech na východním pobřeží, má nicméně dobrý marketing. Lidi do obchodů dostává na zkušební nákup, ale musí ještě zapracovat na tom, aby se pravidelně vraceli. Nejen o to se bude starat nový šéf Johannes Fieber, veterán firmy přicházející ze Švédska, jehož nástup byl oznámen před několika dny.

Podle Miloše Ryby, šéfa Retailových strategických projektů ve společnosti IGD, zabývající se výzkumem trhu, spočívá kouzlo amerického trhu ve velikosti. V porovnání s obrovským ruským trhem je ten americký čtyřikrát větší.

Zmíněné Aldi Sud má na americkém trhu i svého bratra, Aldi Nord. Firma se kdysi rozdělila a od té doby fungují její dvě části nezávisle. V poslední době Aldi Nord spustil rozsáhlou modernizaci obchodů, v ­jejímž rámci nabídku přizpůsobuje současné poptávce po čerstvosti.

Lidl v USA zaútočil nízkými cenami. Jak to dělá? ptají se Američané

Než se Aldi a Lidl vydaly do Ameriky, otestovaly své síly ve Velké Británii. Tam sebraly podstatnou část trhu tradičním hráčům a otevírají ročně desítky obchodů. Otázkou je, zda se jim v USA podaří podobný kousek.

K hlavní strategií těchto diskontů patří prodej zboží levnějších privátních značek, jejichž podíl v nabídce tvoří 80 až 90 procent. V posledních letech se nicméně většina obchodníků přeorientovává na prémiové značky.

Lidl dokonce nyní v květnu v USA zaujal na první pohled opačnou strategii a první strany svého letáku vyzdobil výrobky tradičních značek, jako je Procter & Gamble či Coca-Cola. Podle analytiků tím chtěl natáhnout do svých obchodů více lidí, nicméně základem zůstanou „privátky“.

Austrálie, Čína a kam dál

Dalším zámořským cílem v hledáčku řetězců je Austrálie. Aldi Sud tam jako jediný diskont působí delší dobu, nyní se k ­protinožcům vydává také Kaufland, který patří spolu s Lidlem do skupiny Schwarz.

Kaufland v tuzemsku dosud lákal hlavně na nízké ceny, poslední dva roky mu ale klesaly tržby. Naposledy loni o dvě procenta na 57 miliard korun, jak uvádějí údaje, jež tento měsíc zveřejnila Schwarz Group.

„Austrálie je pro obchodníky atraktivní, protože tam není diskontní kanál zdaleka tolik rozvinutý jako v Evropě,“ tvrdí Ryba. Kaufland v Austrálii postupně dává dohromady tým, koupil už také některé pozemky pro obchody, například v Adelaide a v Melbourne.

Na rozdíl od Lidlu se však jeho čeští zaměstnanci na pracovní výlet zatím těšit nemohou. „Toto není případ České republiky, že by přímo některý z našich kolegů odešel posílit tým Kauflandu do Austrálie,“ uvedla mluvčí řetězce v Česku Renata Maierl.

Nepříliš probádaným trhem, který může být pro diskontéry další na řadě, je Čína. Tam chce zatím začít jen zmíněné Aldi Sud. V Číně už rok nabízí své produkty online na internetovém tržišti Alibaba a nyní plánuje otevřít padesát kamenných obchodů.