Sobota 6. června 2020, svátek má Norbert
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 6. června 2020 Norbert

Lidl v USA zaútočil nízkými cenami. Jak to dělá? ptají se Američané

  12:01aktualizováno  12:01
Modro-žluté logo německého řetězce Lidl se v polovině června objevilo i v Americe. Už teď svými nízkými cenami útočí na Wal-Mart, největšího obchodníka s potravinami ve Spojených státech. Klíčem jeho úspěchu je propracovaný systém privátních značek, všímá si v analýze portál Business Insider.

Německý Lidl zamířil i do zámoří. | foto: Profimedia.cz

Lidl je po svém nástupu v USA o devět procent levnější než Wal-Mart, zjistili analytici globální investiční společnosti Jefferies. Při výzkumu porovnávali cenu 20 nakoupených produktů v obou řetězcích.

Zároveň zkoumali obchodní chování Lidlu po jeho expanzi do Velké Británie v roce 2009. Tam řetězec postupně vyprovokoval několik velkých supermarketů k cenovým válkám. Podobnou situaci nyní očekávají analytici i v USA.

Podle webu Business Insider je jedním z důvodů, proč Lidl válcuje konkurenci svými cenami, systém privátních značek. Produktů vyrobených speciálně pro společnost Lidl je totiž v regálech zhruba 90 %.

Dohled nad vlastními výrobky

Firma tak nemusí odvádět žádné poplatky zprostředkovatelům, navíc si sama může hlídat výrobní náklady a stanovovat si svou vlastní cenu. Takovou možnost řetězce prodávající běžné firemní a globální značky nemají.

Lidl chce otřást Amerikou. Budeme levnější až o polovinu, láká zákazníky

Lidl navíc podle analytiků upřednostňuje především produkty denní spotřeby, jako je například pečivo, cereálie či džusy. „Sortiment je omezen na rychloobrátkové zboží. To znamená, že nemusí držet tolik peněz v zásobách,“ řekl pro Business Insider Mike Puglia, ředitel divize maloobchodních firem Kantar Retail.

Od klasických supermarketů se podle analýzy Lidl liší hned v několika věcech. Nabízí například většinu svých výrobků v původních krabicích a obalech, ve kterých byl produkt dodán. Zboží si tak zákazníci mnohdy sami berou z krabic na paletách. To urychluje celkový proces vyskladňování a vyžaduje méně pracovní síly.

Nízkonákladová prodejna, levné produkty

Své zaměstnance má navíc firma vyškolené tak, aby mohli pracovat v různých částech obchodu - jak na kase, tak ve skladu. „To má za výsledek flexibilnější a efektivnější personální obsazení,“ řekl Puglia. Počet zaměstnanců navíc obchod drží na minimální potřebné hranici. K mnoha úkonům využívá Lidl moderní automatické technologie.

Náklady však řetězec šetří i jinak. Prakticky všude, kde může, protože veškeré neefektivní věci se pak projeví na rostoucí ceně produktu. Většina prodejen má například jednu ze stěn celou prosklenou. Snaží se tak využívat denní světlo a tím ušetřit výdaje za osvětlení.

Od běžných amerických obchodů se Lidl liší i velikostí prodejen. Se svými v průměru 2 000 metry čtverečními a šesti uličkami je zhruba čtyřikrát menší.

Fotogalerie

Řetězec také hodně ušetří díky své omezené nabídce zboží. „V Lidlu je

obrovské množství produktů ale limitovaný výběr druhů,“ řekl analytik maloobchodů Scott Mushkin. Všiml si, že v prodejně jsou například pouze dva druhy hořčice - jedna běžná značka a jedna privátní. Při objednávání většího množství výrobků jedné značky tak může Lidl od dodavatele získat výhodnější cenu.

Na americkém území měl řetězec premiéru letos 15. června. Do roka má společnost v plánu otevřít zhruba sto obchodů, v následujících letech se má číslo vyšplhat až na 600.

Invaze německých maloobchodních značek na americké území však nekončí. Konkurenční Aldi, které působí na území Spojených státu již od roku 1976 plánuje obrovskou expanzi. Do pěti let chce zvýšit počet svých prodejen z 1 600 na 2 500. Do expanze hodlá investovat 3,4 miliardy dolarů, což je zhruba 80 miliard korun.

  • Nejčtenější

Česko zdražuje nejrychleji z celé EU. Mohou za to platy i slabá koruna

V polovině zemí Evropské unie kvůli koronaviru ceny služeb i zboží v obchodech klesají. Česko stojí na opačném konci –...

Vlakem do Chorvatska za šest set korun. RegioJet očekává masivní zájem

Během příštího týdne zahájí provozovatel vlakové a autobusové dopravy RegioJet prodej jízdenek do chorvatské Rijeky....

Kellnerovi se čínské dobrodružství vymstilo, přišel o miliardy

Expanze Petra Kellnera na čínském trhu měla vést k rychlému růstu hodnoty jeho majetku jednoho z největších boháčů ve...

Budeme škrtat a zdražíme, odmítají řetězce zvýšení podílu českých potravin

Obchodní řetězce varují před schválením novely zákona o potravinách. Už od příštího roku by musely některé z nich...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Křetínský zaskočil zahraniční analytiky. Investuje tam, kde jiní couvají

Daniel Křetínský v čase krize opět investuje do rizika. Uplatňuje tak osvědčenou strategii, své jmění rozhojnil právě...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

Americká banka daruje miliardu na podporu menšin a zaměstná černochy

Bank of America chce v příštích čtyřech letech darovat na podporu menšin miliardu dolarů. Chce jim pomoci od ekonomické...

Brusel chystá daň z uhlíku. Zdražila by dovozy zboží z nezelených zemí

Evropská unie chce chránit svůj trh uhlíkovou daní. Tu hodlá uvalit na levné zboží dovážené ze zemí s benevolentnějšími...

Fond vybral na kauce zatčených demonstrantů miliony. Už to stačí, vzkazuje

Minnesotský fond svobody vybírá peníze na kauce demonstrantů zatčených při současných protestech v USA. Od minulé...

Místo roušky „pepřák“. Protesty v USA mění obsahy nákupních košíků

Američané na Amazonu ve velkém nakupují pepřové spreje a předměty spojené s hnutím Black Lives Matter. Kvůli protestům...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz