ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Depositphotos

Ceny letenek v byznys třídě stouply. Firmy šetří na cestách zaměstnanců

  • 4
Firmy přehodnocují, v jakých třídách a zda vůbec budou jejich zaměstnanci cestovat v letadlech. Ceny letenek totiž nebývale vzrostly. Letecké společnosti přitom často spoléhají právě na cestující z byznys třídy.

Létat v byznys třídě si nemůže dovolit každý. Nyní si je už nemohou často dovolit ani firmy. Zpáteční letenka na nejdelších trasách, například mezi New Yorkem a Sydney, může stát i více než 20 000 dolarů (469 tisíc Kč). To je zhruba dvojnásobek než v době před pandemií.

„Poptávka však jasně převyšuje nabídku,“ uvedl pro agenturu Bloomberg Nick Vournakis, výkonný viceprezident společnosti CWT, která poskytuje komplexní služby v oblasti cestovního ruchu. „V určitém okamžiku korporace řeknou, že už toho bylo dost,“ doplnil.

Podle údajů společnosti CWT a Global Business Travel Association ceny letenek vzrostou v roce 2022 proti roku 2021 o 45 procent a v nadcházejícím roce narostou o dalších 6,2 procenta. Podle zástupce společnosti TripActions vyskočily ceny letenek v byznys třídě z USA mezi lednem a srpnem dokonce o 52 procent.

ČD zdraží, ale ne ve výši inflace, říká Kupka. Šéf firmy uvádí 10 až 20 procent

Nejistota ohledně cestování je špatnou zprávu pro aerolinky. Podle údajů společnosti Trondent Developmen totiž cestující v byznys třídě představují 75 procent zisků dopravce, a to i přesto, že tito cestující tvoří pouze 12 procent všech pasažérů.

„Vidíme, že (společnosti) věnují výdajům vysokou pozornost,“ řekl Marcus Eklund, výkonný ředitel společnosti FCM, která se zabývá správou firemních cest.

Například konzultant pro management Dhruv Sharma, který pracuje v Sydney, zjišťoval ceny letenek na týmové setkání svých zaměstnanců v Bangkoku. Ukázalo se, že cena letenky v byznys třídě se zdvojnásobila na 6 000 dolarů na osobu. „Musí to být economy třída,“ prohlásil. I tak očekává, že část kolegů na týmové setkání nakonec kvůli cestování v jiné třídě nepoletí.

Miliardář Bill Gates koncem roku 2020 předpověděl, že po koronaviru zmizí více než 50 procent služebních cest. Během pandemie si totiž lidé zvykli řešit mnoho věcí na dálku, například prostřednictvím videohovorů.

Raději zaplatím lidem

„Téměř jsme přestali cestovat,“ uvedla Purnima Thakreová z bostonské konzultační firmy Refine and Focus, která pracuje na projektech po celém světě. „Raději bych zaplatila lidem, než utratila peníze za letenky,“ říká.

Společnosti Delta Air Lines a British Airways si podle cestovního portálu kayak.com účtují příští měsíc za zpáteční let mezi Londýnem a New Yorkem v byznys třídě více než 10 000 amerických dolarů (234 tisíc Kč).

Jak ušetřit energie: i drobné kroky mohou zachránit tisíce korun ročně

Zpáteční cesta na trase Sydney–Londýn se společností Singapore Airlines vyjde na zhruba 12 000 USD (281 tisíc Kč). Společnosti Qantas a United Airlines chtějí za prémiová sedadla na trase New York–Sydney více než 22 000 USD (516 tisíc Kč).

„Více než kdy jindy si korporace vybírají lety spíše na základě ceny než na základě nabídky věrnostních programů, a to v souladu s jejich rozpočty,“ uvedl Martin Ferguson ze společnosti American Express Global Business Travel, která se zabývá správou cest a schůzek.

Podle Global Business Travel Association se návrat k předpandemickým výdajům na firemní cestování dostaví až v roce 2026. To je o dva roky později, než asociace očekávala.