Od konce šrotovného v Německu jde o největší pokles prodeje aut. Ilustrační foto.

Od konce šrotovného v Německu jde o největší pokles prodeje aut. Ilustrační foto. | foto: iDNES.cz

Německo zažívá po šrotovném prudký pád, prodalo se o třetinu méně aut

  • 186
Horší zprávu nemohly automobilky před zahájením největší evropské přehlídky nových aut v Ženevě dostat. Konec šrotovného se začal tvrdě projevovat na prodejích nových vozů v Německu, které je jedním z největších trhů v Evropě. Nových aut prodali u našich západních sousedů v únoru o 29,8 procenta méně než před rokem.

Čerstvá čísla zveřejnil Svaz zahraničních automobilek VDIK. Od konce německého šrotovného loni v září jde o největší pokles.

Německo tak pokračuje v extrémních výkyvech na trhu s auty. Loni se tam i přes krizi prodalo nejvíce vozů v historii, protože vláda napumpovala pět miliard eur (téměř 130 miliard korun) do podpor nákupu nových aut. Z toho těžily z velké části zahraniční automobilky včetně tuzemské Škody Auto.

Pád tak vypadá velký jen ve srovnání s loňským rokem, kdy čísla "vyhnalo" šrotovné. Němci si v únoru koupili 195 tisíc nových aut, což je dokonce více než v lednu letošního roku. A je to přibližně tolik vozů jako v únoru roku 2007.

"Chyběli privátní zákazníci, kteří se loni postarali díky šrotovnému o velký boom," řekl prezident VDIK Volker Lange. Podle něj za to mohlo i špatné počasí v únoru. Nejvíce klesly prodeje malých a středně velkých vozů, které si nejvíce kupovali právě zákazníci se šrotovným.

Automobilky pád očekávaly, například Škoda Auto začala už na sklonku loňského roku omezovat výrobu. Evropské automobilky zatím drží jiné trhy, kde vlády rozjely podporu na nákup aut později. Například Itálie dokonce v objemu prodaných aut v lednu předstihla Německo.