ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Udržitelnost chtějí módní značky i zákazníci. Nová platforma by mohla pomoci

  • 0
Řetězce s módou se snaží mířit k udržitelnosti. Většina známých značek, jejichž obchody lze navštívit v běžných obchodních centrech, však nevyrábí své oblečení přímo v Česku. Občas tak nastává problém. Výroba totiž zahrnuje složité globální dodavatelské řetězce a značky tak nemohou vždy zaručit, že používají a prodávají pouze materiály šetrné k životnímu prostředí.

Blockchain: Konec papírování či stáčení kilometrů nebo rychlejší volby

Společnost TextileGenesis se sídly v HongKongu a Indii věří, že východiskem by mohla být technologie blockchain, která tvoří základ u kryptoměn. Pomůže značkám sledovat celý výrobní cyklus, od samotné suroviny až po hotový výrobek, informuje CNN.

Podle údajů americké společnosti McKinsey & Company se udržitelné materiály stávají největší prioritou módních značek. Prodejci rovněž chtějí vytvořit transparentnost ve svých dodavatelských řetězcích. Firma McKinsey & Company však poznamenala, že tohoto cíle zatím dosáhlo jen malé množství módních firem.

„Udržitelnost se skutečně stala hlavním proudem,“ říká Amit Gautam, zakladatel společnosti TextileGenesis. Dodává, že po udržitelnosti stále více volají jak spotřebitelé, tak samotné firmy.

Značky, které se o udržitelnost zajímají, touží ze svých kolekcí vyjmout oblečení z polyesteru či nylonu. Chtějí naopak přejít především k oblečení z recyklované bavlny, lyocellu nebo viskózy. Neprůhledné dodavatelské řetězce jim však mohou výrazně ztěžovat sledování toho, jaké materiály končí v jejich hotových výrobcích.

„Textilní průmysl je jedním z nejvíce fragmentovaných na světě,“ uvádí Gautam pro CNN. Zároveň vysvětluje, že i dodavatelský řetězec jednoduchého oděvu může zahrnovat klidně i sedm výrobních fází, a to v několika zemích.

Společnost TextileGenesis varuje, že až 30 procent složek v textilu může být falešných. S technologií blockchain ale není možné manipulovat s výsledky a může pomoci značkám dosáhnout jejich cílů. S platformou začal spolupracovat rakouský výrobce viskózových vláken Lenzing nebo švédská oděvní značka H&M. Složení materiálů oblečení kontroluje Česká obchodní inspekce a za uvádění nepravdivých informací uděluje pokuty.

Závislost na syntetických vláknech

Britský deník The Independent před několika dny upozornil, že si svět vytvořil „nebezpečnou závislost“ na syntetických vláknech vyrobených z fosilních paliv. Podle výzkumu ekologů se v módním průmyslu používání syntetických vláken, zejména polyesteru, za posledních dvacet let zdvojnásobilo. Výzkum také zdůraznil, že takzvaná rychlá móda zhoršuje klimatickou krizi a hromadění plastů v oceánech na celém světě.

Mikrovlákna se nacházejí v Severním ledovém oceánu, v 80 procentech světové kohoutkové vody, v plících, nebo třeba v placentách nenarozených dětí. Kromě lidských organismů poškozují i mořské tvory.

Ekologové také upozornili na velkou uhlíkovou stopu polyesteru, která neustále roste. V roce 2015 měla výroba materiálu, který se získává z ropy, za následek 700 milionů tun oxidu uhličitého. To je přibližně stejně jako objem celkových ročních emisí Mexika.


Témata: Blockchain, móda, oděv