Íránka je jedinou ženou, která získala prestižní ocenění pro matematiky Field Medal, která je v oboru jednou z největších poct. Mirzakhani, která před dvěma lety zemřela na rakovinu, zároveň od roku 1999, kdy opustila Írán, už nikdy nevzala na hlavu muslimský šátek hidžáb.
Íránská propaganda ji nicméně přesto úmyslně zobrazovala s touto pokrývkou hlavy. A nedávno to samé, ovšem ne z ideologických důvodů, udělal i americký výrobce sportovního oblečení Nike. Ženu s šátkem zobrazil v příspěvku, který matematičku oslavuje.
S bílým hidžábem na hlavě se Íránka objevila v interním bulletinu Nike, který se dostal na sociální sítě. Podle komentářů na Twitteru se pro kreativce Nike stala předobrazem ilustrace stejná fotka, kterou používala íránská propaganda.
„Vítejte v měsíci historie žen!“ oznamuje Nike v emailu, který zve na akce spojené s oslavou uspořádanou na počest žen. Pod textem je ilustrace vědkyně, v pozadí pak hashtag americké firmy a matematické vzorce.
Vyobrazení nesou uživatelé internetu dost nelibě. „Poté, co opustila zemi, která hidžáb prosadila, si šátek na hlavu už nikdy nevzala. Měli byste se stydět,“ napsal Amir Sariaslan. V podobném duchu Nike kritizuje řada dalších lidí.
Firma se přímo neomluvila. „Nike respektuje všechny lidi, kultury a náboženství. Podobné obavy bereme vážně,“ odpověděla firma britskému deníku The Independent. Podotkla také, že jde o interní materiál, který neměl v úmyslu nikoho urazit a nyní firma „přehodnocuje své interní procesy“.
Ženy v Íránu musejí povinně nosit hidžáb a pokud to neučiní, jsou tvrdě potrestány. Poté, co Mirzakhani v roce 2014 získala ocenění Fields Medal, některé místní noviny na počítači upravily její fotografie a šátek jí přidaly. Jiné noviny použily starší fotografie z Íránu z dob, kdy ještě šátek nosila. Nicméně v roce 2017, poté co vědkyně zemřela, několik médií toto tabu porušilo a ženu ukázalo bez pokrývky hlavy.