ilustrační snímek | foto: Shutterstock

Amazon bojuje s podvodníky, loni odhalil deset miliard padělků

  • 3
Společnost Amazon, která už dlouhou dobu čelí tlaku ze strany zákazníků, firem i zákonodárců kvůli falešným produktům na svých stránkách, uvedla, že za minulý rok z webu stáhla okolo 10 miliard podvodných nabídek. Šlo o vůbec první zveřejnění počtu nepravých nabídek, se kterými se Amazon rozhodl bojovat v roce 2019 pomocí nových nástrojů a technologií.

Počet podvodníků, kteří se snažili na Amazonu prodávat loni oproti předešlému roku stoupl o 67 %. Samotná společnost Amazon nárůst přičítá především koronavirové pandemii, během které více lidí nakupovalo na internetu a pro podvodníky se tak vytvořil větší prostor k tomu někoho oklamat, informuje AP .

S podvodníky se Amazon potýká už roky. Firma uvádí, že právě falešné produkty, které se na stránkách objevují, výrazně poškozují pověst Amazonu a odhání klienty, jelikož mnoho prodejců pak nechce na Amazon své produkty umisťovat, protože se zde objevují i padělky jejich výrobků a to často za nižší ceny. Zároveň okopírované produkty, které zákazníci obdrží, mohou snížit jejich povědomí o kvalitě dané značky a lidé tak mohou ztratit důvěru i v samotný Amazon.

Amazon na odstraňování pochybných produktů používá speciální technologii, která automaticky falešné nabídky rozpozná a odstraní. Společnost zároveň dala možnost i jednotlivým značkám, které zde prodávají své zboží, aby měly právo odstranit výrobky, které se snaží napodobovat jejich zboží, jelikož nahlašování a následné mazání výrobků přímo Amazonem bylo velmi zdlouhavé. 

Na boj s falešnými prodejci Amazon loni vynaložil 700 milionů dolarů. Na odstraňování falešných nabídek také ve firmě pracuje 10 tisíc zaměstnanců.

Ověřování by mohlo prodejce odradit

Do boje s podvodnými nabídkami na internetových serverech se pouští i američtí politici. Podle senátorů ze států Louisiana a Illinois Billa Cassidyho a Dicka Durbina je nezbytné, aby se znovu začal projednávat takzvaný INFORM Consumers Act, díky kterému by prodejci třetích stran museli povinně být ověřováni i pomocí uvedení svého jména a adresy. Tento návrh byl představen už v minulém roce, ale zatím se o něm nehlasovalo.

Podle Amazonu a jeho o poznání menších konkurentů jako je Etsy či eBay je ale takový zákon spíše na škodu, protože bude odrazovat malé firmy od toho, aby prodávaly na internetu. Na druhou stranu prodejci, kteří působí spíše v retailovém sektoru a ne na internetu, tento návrh s potěšením vítají, jelikož mají za to, že i do onlinu musí vstoupit regulace, které platí i v běžných obchodech, kde je přísně kontrolované, zda nejsou prodávány falešné produkty.

VIDEO: Reportér Matěj Smlsal si zkusil práci v českém Amazonu:

14. ledna 2019

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv