AliExpress je dceřinou společností čínského koncernu Alibaba, který v posledních letech usiluje o masivní expanzi na světových trzích. A výjimkou není ani Evropa.
„Španělsko je pro skupinu Alibaba klíčovou zemí, je to pro nás brána do Evropy,“ řekl španělskému rozhlasu Cadena SER šéf AliExpressu pro Španělsko a Portugalsko Rubén Bautista. Na dotaz, zda se firma chystá otevřít další obchody v Evropě, odpověděl neurčitě. „Půjde-li vše dobře, nevylučujeme otevření dalších prodejen v Evropě,“ uvedl.
Avizované otevření prodejny AliExpressu v městečku Arroyomolinos přilákalo davy, podle deníku La Vanguardia zde byly asi tři tisíce lidí. Čtyřiatřicetiletý David Cardero byl u obchodního centra už od pátečního rána, aby byl v neděli v poledne první na řadě. Pro ostatní vytvořil pořadník, kam se lidé zapisovali, aby mohli v klidu odejít na toaletu nebo se občerstvit.
Když v neděli v poledne místní starostka Ana Millánová slavnostně přestřihla pásku, lidé začali radostně tleskat. Cardero byl ale trochu zklamaný, i když dostal nejnovější model telefonu čínské firmy Xiaomi Mi A3. „Chtěl jsem skútr, ale nedali mi vybrat,“ uvedl Cardero. Další čtyři v pořadí dostali také chytré telefony, následující pak skútr či dron.
Ve spacácích nocovali před obchodním centrem i dvanáctiletý Diego, jeho desetiletý bratr a jejich matka. „Dostal jsem mobil Xiaomi, ale prodám ho, chtěl jsem skateboard,“ řekl Diego deníku ABC.
AliExpress už jednu kamennou pobočku ve Španělsku měl. Na konci loňského roku otevřel tzv. pop-up obchod (krátkodobá provozovna, sloužící k prezentaci zboží a prodeji, pozn. red.) v madridském nákupním centru El Corte Inglés. Pobočka zde vydržela pouze několik dní, napsal španělský deník El País.
Nynější “stálý” obchod má podle listu zkrátit dodací lhůty, které AliExpressu u španělských zákazníků přinesly špatnou pověst.