Wall Street. Newyorská burza

Wall Street. Newyorská burza

Čínská Alibaba hodlá vstoupit na burzu v New Yorku

  • 2
Čínská internetová společnost Alibaba Group Holding zvažuje vstup na burzu v New Yorku. Na americkou burzu chce umístit svou primární emisi poté, co její jednání s hongkongským regulátorem o vstupu na místní burzu ztroskotala. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na zdroj blízký jednání.

Alibaba jednala několik týdnů s hongkongskou akciovou burzou a místním regulátorem o akcionářské struktuře firmy. Debata se soustředila na to, zda by bylo možné, aby firma měla akcie na burze a současně aby si skupina zakladatelů a některých zaměstnanců mohla udržet kontrolu nad složením správní rady. Stranám se však nepodařilo dohodnout.

Vstup na burzu v New Yorku by usnadnil zakladateli firmy Jacku Maovi a jeho manažerskému týmu udržet si kontrolu nad firmou prostřednictvím duální akciové struktury, která je běžná u internetových firem jako Google a Facebook. Podle zdroje si firma již najala americké právní firmy, aby začaly pracovat na přípravě primární nabídky akcií, a brzy si najme i banky, které by měly úpis akcií řídit.

Zástupci firmy Alibaba a hongkongské akciové burzy se ke zprávě odmítli vyjádřit.

Podle údajů, které v červenci zveřejnila Yahoo, příjmy společnosti Alibaba v prvním čtvrtletí letošního roku stouply o 71 procent na 1,4 miliardy dolarů. Zisk se téměř ztrojnásobil na 669 milionů dolarů. Yahoo je jedním z hlavních akcionářů Alibaby s podílem 24 procent. Největším akcionářem je japonská Softbak, která vlastní 35 procent. Ma, bývalý finanční ředitel a spoluzakladatel Joe Tsai a další nejvyšší představitelé firmy vlastní podíl deset procent.

Podle odhadů makléřských společností by hodnota firmy Alibaba mohla činit až 120 miliard dolarů. Americká sociální síť Facebook byla před svým loňským vstupem na burzu ohodnocena na 100 miliard dolarů. Tržní kapitalizace Yahoo nyní činí 32 miliard dolarů.

Skupina Alibaba se zaměřuje na elektronické obchodování (e-commerce). V roce 1999 spustila provoz stránek Alibaba.com zaměřených na firmy. Cílem bylo propojit čínské výrobce se zákazníky v zahraničí. Spotřebitelský portál Taobao nabízí více než miliardu produktů a patří mezi 20 nejnavštěvovanějších stránek světa.

,