Další se připravují kousek dál v Haštalské ulici či na Karlově náměstí. Do roka jich má být v Praze padesát.
V logu však zeleného skokana i přes název řetězce a obrázku na inzerátech nové prodejny mít nebudou. Místo žabky bude barevný nákupní košík. "Testovali jsme i logo Žabky, ale připomínalo lidem spíše Zverimex než potraviny," říká šéf společnosti Žabka Zdeněk Linhart.
Síť rozjíždí investiční skupina Penta, která tento řetězec s dvěma tisíci obchody v Polsku koupila loni. Tam ho provází logo zelené žabky už deset let a Poláci už jsou na ně na rozdíl od Čechů podle Linharta zvyklí.
Nyní Žabku začíná Penta v novém kabátě budovat i u nás. První prodejna se bude až měsíc testovat, aby se doladily nedostatky, a pak se začnou otvírat další. Celkem jich chce mít Penta po celé republice stovky. Příští rok plánuje otevřít dalších padesát až sto.
Rozdíl proti velkým řetězcům je v tom, že vedoucí prodejny nebudou zaměstnanci. Penta hledá na jejich místa živnostníky, kteří budou mít určitý podíl na tržbách. Základní nabídka zboží bude všude stejná, ale každý šéf prodejny si ji bude moci doplnit třeba o koblihy z místního pekařství či o jinou značku piva.
V malých samoobsluhách budou k mání základní potraviny včetně čerstvého pečiva, alkohol, cigarety, noviny i drogerie. "Půjde hlavně o prémiové značky místních dodavatelů," popisuje Linhart s tím, že s vlastními značkami experimentovat nebudou.
Zboží bude v Žabkách dražší než v hypermarketech či diskontech. "Ceny se budou pohybovat mezi supermarkety jako Albert nebo Billa a večerkami," popisuje Linhart. Vyšší ceny než ve velkých řetězcích jsou podle něj nutnost, protože zásobování menších prodejen je dražší. Otevřeno by mělo být každodenně od šesti ráno do jedenácti večer.
Konkurence supermarketům
Zatím má Žabka kvůli malému množství prodejen malou sílu při dohadování cen s dodavateli. Ceny v prodejnách se budou lišit i podle místa. V centru Prahy budou trochu jiné než na kraji a v jiných městech. "Musí se v tom odrazit výše nájmů," říká šéf.
Na nedostatek místa pro obchody si však nestěžuje. "Prostory jsou, ale drahé. Žabka nemůže být na Staroměstském náměstí nebo na Příkopech," dodává s tím, že to jsou pro prodej potravin neslučitelné nájmy.
Kolik platí, Linhart prozradit nechtěl, ale podle realitních expertů se nájmy v centru Prahy pohybují od 380 do 750 korun za metr čtvereční. "Nájmy se opravdu liší i ulice od ulice podle jejich polohy a množství procházejících lidí," říká Břetislav Cieslar, ze společnosti AAAINDUSTRY.CZ, která se specializuje na obchod s komerčními prostory.
Podle něj jedna ulice může být atraktivní, ale druhá za rohem už ne. V Žabkách bude možné platit kartou i stravenkami. "Není to pro nás výhodné, ale budeme je mít," říká Linhart. Obchodníkovi totiž v obou případech zbude z tržeb o pár procent méně kvůli tomu, co odvede stravenkářům nebo bance.
Až bude Žabek více, přibude do nich i dobíjení mobilů, sázení a placení složenek. Žabky se svou polohou i vzhledem stanou novou konkurencí jak pro velké obchodní řetězce, tak pro večerky. Ty však až na výjimky, jako jsou prodejny Manni Mini Market v centru Prahy, sítě netvoří.
"V době, kdy je trendem všech hyper- a supermarketů zmenšování a návrat do center měst, určitě představuje Žabka zajímavou konkurenci," říká analytik společnosti Jones Lang LaSalle Ondřej Vlk. Na druhou stranu Zdeněk Skála z Incomy připomíná, že jde snad o nejobtížnější obchodní formát z hlediska řízení, logistiky i sortimentu.