Protokol testu
- Aktuální test jsme zaměřili na obchody s módou, které nabízejí zboží na internetu. Do výběru 18 obchodů jsme zařadili e-shopy, které nabízejí co nejširší nabídku oblečení, kde Češi nakupují nejčastěji podle průzkumu společnosti GfK, a vzorek jsme doplnili také o menší ambiciózní internetové projekty.
- Z každého obchodu jsme objednali tričko s krátkým rukávem velikosti M, příp. 40, které bylo v den objednávky (28. a 29. května) nejlevnější.
- Test platila MF DNES z rozpočtu. Zboží stálo od 79 do 290 Kč.
- Při objednání nás zajímalo, jak rychle na stránkách najdeme nejlevnější tričko, jak ergonomické je filtrování a řazení zboží a jak pohodlná je objednávka. Jednotlivé kroky jsme hodnotili známkami jako ve škole, které jsme poté převedli na procenta.
- V celkovém hodnocení se odrazila i nabídka způsobů dopravy a platby, z níž si zákazníci vybírají, nebo hodnota nákupu, za niž provozovatel pošle zásilku zdarma.
- Podstatný vliv na výsledek měla také doba, za niž bylo zaplacené zboží vyskladněno a dopraveno k příjemci (do lhůty jsme vždy započítali pouze pracovní dny). Zohlednili jsme také to, zda obchod zaslal k balíčku daňový doklad.
- Důležité pro hodnocení bylo i vracení zboží – jak obtížné a finančně náročné bylo tričko vrátit, jak rychle se na náš účet vrátily peníze a zda se vrátily včetně poplatků za dopravu.
- Výsledné hodnocení tvoří:
30 % práce s webovými stránkami
25 % rychlost expedice, dodání zboží a vracení peněz
20 % možnosti dopravy a způsoby platby
20 % vracení zboží
5 % cena