Řetězce nasazují vozíky s umělou inteligencí, placení bude ve vteřinách

  • 474
Řetězec Makro ve velkém nasadí inteligentní nákupní systém, který zákazníkům umožní, aby placení proběhlo v řádu vteřin a nemuseli vyndávat zboží z vozíků. Zákazníci nakupují se skenery a s vozíky ve finále přijedu na kontrolní váhu. V pilotním provozu se brzy novinka objeví i v dalším českém řetězci.

Za nákupním systémem stojí česká společnost Bizerba a izraelský startup Supersmart. První firma dodává technologie jako kamery, váhy a další komponenty, druhá vyvinula software.

Zákazníci si při nakupování užijí skenování. Skennery (mobilní telefony s instalovanou aplikací) používají hned na začátku své cesty po obchodě, když autorizují vozík a načítají zákaznickou kartu. Naskenovat musí každou položku zboží, které vkládají do vozíků či košíků. A skenují i ve finále, při placení. 

Právě ta poslední, nejméně zábavná fáze, by se měla obejít úplně bez front. Zákazník s vozíkem přijede na kontrolní váhu, kde systém ověří celkovou hmotnost nákupu a srovná ji s nákupním seznamem, který si načetl do aplikace. Nákup navíc kontroluje i kamera.

Hlavním benefitem je úspora času. Placení, které podle dat Bizerby trvá v Česku v průměru 7 až 10 minut, bude se systémem Supersmart desetkrát rychlejší a zákazník může být hotov v řádu sekund nebo několika málo minut. Díky několikafázovému ověřování a strojovému učení je podle firmy výhodou i nízká chybovost. Asistence pokladního (když systém zahlásí chybu) je v řádu 4 až 5 procent, což je nižší číslo než u samoobslužných pokladen.

Inteligentní nákupní systém

Systém má však své mouchy. Ti, kteří si myslí, že za ně váha u pokladní stanice zváží jablka, hrušky nebo rajčata, mají smůlu. Do vozíku totiž musejí dát již zvážené ovoce a zeleninu, protože váha jen kontroluje celkovou zátěž nákupu.

„Pokud ve vozíku bude několik neoznačených a nezvážených položek, systém to nedokáže rozeznat. U pokladen může být váha pro tyto případy,“ uvedl marketingový ředitel Ján Bartík.

Krávy hlídá s aplikací na poznávání obličejů. Levné a bezpečné, říká farmář

Systém využívá počítačové učení. Sám se umí zlepšovat v rozpoznávání položek, chybovost se tak může časem snižovat na minimum. Pokud třeba tisíckrát projede stejné máslo, bude se zvyšovat přesnost načítání produktu vzhledem k jeho obalu nebo váze.

Makro systém využívá v osmi prodejnách a nasadí jej do konce příštího roku do zbylých pěti obchodů. Nasadit jej mohou i další tuzemské řetězce. „Jednáme s dalšími potenciálními zákazníky a brzy se objeví minimálně v jednom řetězci v pilotním provozu,“ řekl Bartík bez dalších podrobností. Cena implementace produktu je individuální, ale může sahat až k nižším desítkám tisíc eur, tedy ke statisícům korun.

Systém jde navléknout i na již zavedené skenovací systémy českých obchodníků jako je Sken&Go hypermarketů Globus nebo podobný systém Teska Scan&Shop. 

Bezkontaktní nákupy pomocí telefonu nebo skeneru rostou na oblibě. Takto v Globusu podle jeho mluvčí Lutfie Volfové nakupuje čtvrtina zákazníků, kteří vytvářejí 40 procent tržeb. „Roste také trend bezkontaktních plateb. Zákazníci, kteří skenují, ať již mobilem s naší aplikací nebo skenery, platí hotovostí pouze v 18 procentech. Na běžných pokladnách je samozřejmě procento s hotovostí vyšší,“ uvedla.

Skenování při nákupu je k dispozici také v Kauflandu a konkurenční řetězec Albert skenovací službu spustil v prodejně v Jesenici a na pražské Florenci. Počítá, že ji bude postupně rozšiřovat.

,