(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: iDNES.cz

Češi kupují ve slevě přes polovinu zboží. Sahají víc i po značkách řetězců

  • 46
Češi častěji sahají po značkách potravin vyrobených na objednávku obchodních řetězců nebo těch, které vznikají v rámci jejich vlastní výroby. Zároveň se stále ve velké míře ženou za zbožím ve slevách. V promocích se prodalo ve druhém čtvrtletí celkem 55 procent zboží.

Po několika letech opět roste zájem Čechů o zboží prodávané pod privátní značkou obchodních řetězců. Spotřebitelé za ně ve druhém čtvrtletí utratili o téměř sedm procent více než ve stejném období před rokem. Podíl vlastních značek obchodníků na prodejích potravin dosáhl v letošním prvním pololetí 17,9 procenta, což je meziročně o půl procentního bodu víc.

Vyplývá to z údajů, které zveřejnili zástupci Svazu obchodu a společnosti Nielsen.

„Privátní značky už dávno nejsou synonymem levného nákupu, dnes obchodní řetězce vytvářejí samostatné produktové řady od základních až po výběrové. Navíc v nich roste objem potravin od českých výrobců,“ uvedl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.

Sektor zboží pod privátní značkou byl kategorií zboží s nejvyšším růstem. Český maloobchodní trh je v porovnání se západními zeměmi typický dlouhodobě vysokým procentem zboží prodaného ve slevových akcích a s tím spojeným nízkým podílem privátních značek. To se mění jen pomalu. Ve druhém letošním kvartále se ve slevách prodalo 55 procent rychloobrátkového zboží, evropský průměr byl přitom 29 procent.

Label řetězce mají hlavně mléčné výrobky

Podíl zboží vlastních značek představuje u mléka 41 procent, u oleje 39 procent a u smetany 35 procent. Na druhém konci žebříčku jsou piva (pět procent) a sekty (čtyři procenta). V případě drogerie se nejvíce zboží pod privátní značkou prodá v kategorii papírových utěrek (56 procent) a toaletního papíru (44 procent). Naopak parfémy, deodoranty a zubní pasty Češi pod značkou obchodníků téměř nekupují.

Výdaje českých spotřebitelů za potraviny a drogérii v maloobchodě stále rostou, ve druhém kvartálu ale tržby rostly meziročně pomaleji (plus devět desetin procenta). Tempo růstu ovlivnilo především zvýšení cen rychloobrátkového zboží o téměř čtyři procenta. Prodeje ale poklesly o 2,9 procenta. Pokles objemu je v rámci evropských zemí nejviditelnější na Slovensku a v České republice.

Hlavním tahounem navýšení tržeb ve druhém čtvrtletí roku 2018 byly sezónní kategorie. 

„Díky nadprůměrně teplému jaru se vypilo o osm procent více alkoholických nápojů, v rámci kterých nejrychlejší růst zaznamenalo pivo, tuzemák, vodka, radlery i cidery, podobně se dařilo také nealko nápojům. Zmrzliny navýšily tržby dokonce o dvacet procent,“ dodal generální ředitel společnosti Nielsen Karel Týra. Úroveň optimismu českých spotřebitelů se řadí k jedné z nejvyšších v celé Evropě spolu s Němci, Rakušany, Poláky a Dány.

,