Reklamovaný výrobek je dobré vyzvednout po opravě co nejdříve

- Roman Petratur z Kroměříže reklamoval v záruční době vadný výrobek. Když byl opravený, prodejce mu oznámil, že si jej může vyzvednout. Pan Petratur však výrobek vyzvedl až za 40 dnů. Nyní chtěl vědět, zda se záruka prodlužuje o lhůtu od přijetí výrobku k opravě do doby, kdy si podle oznámení měl opravený výrobek vyzvednout, nebo do doby, kdy výrobek skutečně vyzvedl.
Podle občanského zákoníku se do záruční doby nepočítá doba od uplatnění reklamace až do doby, kdy byl zákazník povinen opravenou věc vyzvednout. Tedy nikoli do skutečného vyzvednutí opravené věci. Pokud si tedy pan Petratur vyzvedl výrobek až 40 dnů poté, co dostal oznámení z prodejny, přišel tak zbytečně o více než měsíc záruční doby. Z uvedeného vyplývá, že v reklamačním řízení má kupující nejen práva, ale i povinnosti. Jednou z nich je také povinnost vyzvednout věc (převzít ji) po skončení opravy. V opačném případě nejenže běží záruční doba, ale v prodejně mohou zákazníkovi navíc po předchozím upozornění účtovat skladné.

Občanský zákoník, §627, odst. 1: Doba od uplatnění práva z odpovědnosti za vady až do doby, kdy kupující po skončení opravy byl povinen věc převzít, se do záruční doby nepočítá. Prodávající je povinen vydat kupujícímu potvrzení o tom, kdy právo uplatnil, jakož i o provedení opravy a o době jejího trvání.

Jestliže si zákazník reklamované zboží nevyzvedne včas, může mu prodejce naúčtovat skladné.