Nárok na vrácení peněz je až při třetí reklamaci

-
* Mária Kováčová z Ostravy koupila sadu hrnců, které mají umělohmotná ucha a prodejce na ně dává desetiletou záruku. Při běžném používání na sporáku se však umělá hmota roztéká a nelze zabránit tomu, aby se ucha nepoškodila. Hrnce reklamovala a v prodejně ucha vyměnili. Když se vada opakovala, reklamovala hrnce podruhé a tentokrát požadovala vrácení peněz. Podle prodejce ale prý k vrácení peněz není důvod. Paní Kováčová chtěla poradit, jak má postupovat, pokud se ucha opět poškodí.

Vzhledem k tomu, že jde o vadu odstranitelnou, měla paní Kováčová dosud právo pouze na to, aby prodejce vadu včas, řádně a zdarma opravil, což také udělal. Občanský zákoník však pamatuje i na případy, kdy dochází opakovaně k vadám, které jsou sice odstranitelné, ale které brání zákazníkovi v řádném užívání koupeného zboží. Jestliže se stejná vada, která je opravitelná, objeví při třetí reklamaci, má spotřebitel právo na výměnu zboží nebo vrácení peněz. Jestliže se tedy ucha ještě jednou poškodí, může paní Kováčová v rámci reklamačního řízení odstoupit od kupní smlouvy, vrátit hrnce zpátky prodejci a požadovat vrácení zaplacené částky v plné výši.

* * *

Občanský zákoník, §623, odst. 1:

Jde-li o vadu, kterou nelze odstranit a která brání tomu, aby věc mohla být řádně užívána jako věc bez vady, má kupující právo na výměnu věci anebo má právo od smlouvy odstoupit. Táž práva příslušejí kupujícímu, jde-li sice o vady odstranitelné, jestliže však kupující nemůže pro opětovné vyskytnutí vady po opravě nebo pro větší počet vad věc řádně užívat.