Na kolečkových bruslích je nejtěžší zastavit

- O tom, že kolečkové brusle nepřinášejí jenom vzrušení a požitek z rychlosti, nýbrž i nepříjemné zranění, se přesvědčil snad každý začátečník. Nebezpečí nehody však neleží pouze v nedokonalosti bruslařské techniky, ale také v samotných možnostech kolečkových bruslí. Ty totiž mají velmi dlouhou brzdnou dráhu.
V porovnání kupříkladu s obyčejným bicyklem je dvojnásobná, s automobilem dokonce čtyřnásobná. Bruslař jedoucí rychlostí dvacet kilometrů v hodině zastaví v lepším případě po čtyřech, v horším až po osmi metrech. Stejně rychle jedoucí cyklista potřebuje k zastavení 2,8 až 4,4 metru, a automobilu stačí pouhých 1,7 až 2,2 metru. Pokud si tedy bruslař hodlá zajezdit v běžném silničním provozu, je vinou tohoto handicapu vystaven výraznému riziku.
Prokázala to evropská studie, při níž odborníci z oblasti silničních nehod posuzovali následky nárazů figurín při jízdě na kolečkových bruslích v podmínkách, které se blížily realitě.
LEVNÉ BRZDY SE VELMI RYCHLE OBROUSÍ
Začátečník, který mnohdy spoléhá na brzdu umístěnou na patě pravé brusle, by měl také vědět, že ani ta jej nespasí. Obzvlášť u levnějších bruslí si může být jist, že brzda po čase už nebude fungovat tak, jako když brusle byly nové. Při první jízdě na asfaltu může brzda přijít téměř o polovinu své hmotnosti. Jak bude vypadat a fungovat po delší době, si už lze jen domyslet.
Ověřovací test ve Strojírenském zkušebním ústavu naznačil, že kvalita brzd u kolečkových bruslí bývá velmi rozdílná. Tři páry kolečkových bruslí ze tří cenových kategorií (Bauer V-Tech 5 za 3950 Kč, X-Cuse za 2790 Kč a Hudora za 1690 korun) podstoupily zkoušku oděru, která simulovala brzdění celkově na 850 metrech asfaltu při rychlosti deseti kilometrů v hodině. Zatímco brzda na brusli Bauer ztratila obroušením pouze tři procenta ze své hmotnosti, u nejlevnější značky Hudora se ztenčila o téměř polovinu.
Bruslařský učeň by se proto zpočátku nejen měl velkým obloukem vyhnout silničnímu provozu, ale také nepřeceňovat své schopnosti, neboť podle evropských odborníků se naprostá většina nehod stane v prvních dnech bruslení

Brzda na brusli


Témata: Test iDNES.cz