Na hory s cestovní kanceláří?

  • 1
Minimálně čtvrt milionu Čechů vyjede i letos lyžovat do Alp prostřednictvím zdejších cestovních kanceláří. Jen málo cestovek jim však k podpisu nabídne naprosto bezchybné a seriózní smluvní podmínky. Ustanovení na hranici zákona, snaha omezit šance na reklamaci, vysoké stornopoplatky či nepřehledné a obsáhle pojaté paragrafy - takové jsou nejčastější nedostatky všeobecných smluvních podmínek.

Přitom na podmínkách, které člověk podepíše v cestovní smlouvě při koupi zájezdu, velmi záleží. Desetitisíce korun, jež získávají cestovní kanceláře od klientů někdy i půl roku před začátkem zájezdu, musí být chráněny. Zákazník by si měl být jist, že pokud cestovka nevyplní to, co slíbila, má šanci na odškodné. Jenže jak ukázal výsledek testu redakce MF DNES, kterým prošlo čtrnáct českých cestovních kanceláří nabízejících lyžařské zájezdy do Alp, všeobecné smluvní podmínky je zapotřebí číst velmi pozorně.

Jejich největším úskalím jsou ustanovení, která se týkají reklamací. Některé cestovky se snaží zákazníkům šance na odškodné snížit. Například CK Atis nutí své klienty uplatňovat reklamaci ihned v místě pobytu. Pokud to neudělají, Atis ji po návratu z dovolené neuzná a zákazníci nebudou mít právo na žádné náhrady. Podepíše-li člověk takovou smlouvu, jednoznačně se vystavuje riziku, že bude mít s reklamováním špatných služeb problémy.

Vítěz testu

Pro zákazníky nejpříznivější smluvní podmínky má cestovní kancelář Globtour. Jsou velmi přehledné, žádné ustanovení není v rozporu se zákonem, práva klientů nejsou omezena. Stornovací podmínky jsou nejméně přísné ze všech testovaných kanceláří.

V případě, že smluvní podmínky odkazují na reklamační řád, není od věci si ho vyžádat a pořádně prostudovat. Není totiž vyloučeno, že i v něm mohou být nedostatky, které zákazníkům jejich pozici ztíží. Ve smluvních podmínkách se také objevují klauzule, které odporují platnému právu. Velcí touroperátoři sice mívají smluvní podmínky velmi nepřehledné a obsáhle pojaté, zákon však dodržují a mají z tohoto hlediska podmínky v pořádku. Potíže mohou nastat spíše u menších cestovních kanceláří. Například specialista na lyžařské pobyty CK Conti si vyhrazuje právo zvýšit cenu zájezdu ještě desátý den před jeho začátkem. Zákonná lhůta je přitom maximálně jedenadvacet dnů.

Smluvní podmínky jednotlivých kanceláří naleznete ZDE.

Při odstoupení od smlouvy rovněž vyžadují některé cestovní kanceláře vysoké stornopoplatky. Například pražský Skol-Slavoj Vyšehrad si účtuje do dvou měsíců před odjezdem na hory třicet procent! Z toho důvodu je proto důležité informovat se, zda je v ceně zájezdu obsaženo pojištění proti stornu, a případně si ho dokoupit.

Zajímá vás, zda jsou podmínky v cestovních smlouvách našich největších cestovních kanceláří výhodné či nikoliv? Čtěte ZDE.