Dobří grafologové dokážou z písma vyčíst povahu člověka

- Grafologie je v myslích mnoha lidí pavědou. Rozpoznávání vlastností z písma si tak mnozí zařazují někam mezi hádání ze skleněné koule, věštění z kávové sedliny a vykládání karet. Srovnávací test však ukázal, že dobrý grafologický posudek dává podobné výsledky jako jednoduchá série testů psychologických.
Cílem testu však nebylo jen porovnat několik grafologů mezi sebou, ale také poukázat na možná nebezpečí, která vyplývají ze zvyšující se obliby používat grafologické rozbory jako podklady při konkursech do zaměstnání.
V testu bylo zastoupeno pět grafologů a grafologických firem, které svoji činnost inzerovali minulý rok ve Zlatých stránkách po celé České republice. Všichni dostali jednoduché zadání: "Napište osobní charakteristiky tří žen, které se ucházejí o práci středního managementu." Na závěr měli sestavit pořadí, jak vhodné jsou jednotlivé uchazečky z psychologického hlediska pro organizační práci. Jejich výsledky poté porovnali psychologové pomocí standardních testů.
Pořadí se podařilo sestavit všem grafologům stejně. Jejich hodnocení pak potvrdily i standardní testy, které provedl bez vědomí grafologů učitel katedry psychologie Univerzity Karlovy Radvan Bahbouh. Nejlepší rozbory, které se blížily výsledku komplexního psychologického vyšetření, vypracovala pražská grafoložka Helena Baková. Jeden přišel na dva tisíce korun, což byla průměrná cena. Na pěti stranách podala téměř vyčerpávající popis všech tří testovaných žen. V textu se navíc vystříhala nejasných formulací, které by mohly sedět téměř na každého člověka. Opakem byly rozbory pražské firmy Consilia. Za jeden si její pracovnice řekla o tři tisíce korun, přičemž rozbory byly příliš nekonkrétní. Jako podklady ke konkursu do zaměstnání nebo jako nástroj sebepoznání by mohly sloužit jen stěží.
"Vcelku mne erudice grafologů příjemně překvapila," říká k výsledku Radvan Bahbouh, který v rámci psychologie učí také grafologii. "Je vidět, že oficiální grafologové s dlouhodobým školením nejsou žádní podvodníci." Podle Radvana Bahbouha však hlavně v barevných magazínech vycházejí i inzeráty následujícího znění: "Pošlete mi dva řádky a dostanete charakter jejich pisatele." Za takové pseudorozbory osobnosti prý klient jen zbytečně vyhodí peníze. "Slušný grafolog se prokáže dokladem o několikaletém studiu na vysoké škole nebo v kursech vedených pod hlavičkou nějaké vzdělávací instituce," radí Radvan Bahbouh.
Grafolog stejně jako psycholog by měli s klientem pracovat co nejúzkostlivěji ve shodě s morálkou i lékařskou etikou. Z písma lze totiž vyčíst i věci, o kterých nemá sám klient nebo jeho okolí ani potuchy. Mezi ně patří například informace o osobním či sexuálním životě, zdraví atd. Takové informace by neměl grafolog sdělit ani zaměstnavateli, který si ho najme ke konkursu na pracovní místo, natož pak komukoliv jinému. "Grafologický rozbor může působit i jako skrytý nástroj manipulace," tvrdí Radvan Bahbouh. "Stačí, aby si klient vyslechl, že je mrzout, a on se jím po nějaké době doopravdy stane."