Bicykl vybírejte podle terénu

Rychlejší, pohodlnější, zábavnější. Taková jsou dnešní jízdní kola - přesně seřízené stroje, sportovní náčiní, dopravní prostředky a zároveň způsob mezilidské komunikace. S jízdními koly je to trochu jako s auty. Vývoj jde poměrně rychle kupředu.

Bicykly jsou proto stále různorodější, pohodlnější, rychlejší a spolehlivější. Pokud koupíte kolo s rozmyslem a zbytečně na něm nešetříte, může vám dobře sloužit dlouhá léta, aniž by bylo po dvou sezonách zastaralé nebo dokonce vhodné leda do šrotu.

Bicykl lze dnes koupit nejen ve specializovaných cykloprodejnách a sportovních potřebách, ale také v hypermarketech. Kromě tohoto trendu, který s sebou přineslo teprve třetí tisíciletí, se trh s jízdními koly nijak zásadně nemění. Cyklisté už patnáct let požadují především horská kola, která jsou stále v módě.

Z kostitřasů jsou hi-tech stroje
Znatelně se mění používané technologie, materiály a způsoby konstrukce. To všechno zlepšuje spolehlivost jízdního kola, bezpečnost jízdy a také pohodlí cyklisty, tedy jeho sportovní požitek.

Co se týče například oblíbených horských kol, ta kvalitní mají dnes bez výjimky odpruženou vidlici. "Každý slušný bike už má odpruženou vidlici. Trend je, že kolo pod deset tisíc korun už koupí málokdo," řekl majitel obchodu s jízdními koly Ladislav Bodó.

Odpružená vidlice byla u mnohých dřívějších typů jen pro parádu, aniž nějak výrazně vylepšovala jízdní parametry. Rámy bicyklů, které výrazně ovlivňují výslednou hmotnost stroje, jsou stále lehčí, a přitom pevnější.

Nebo třeba zdánlivý detail - páčky řazení. Ty původně vůbec nebyly polohovací, takže si cyklista musel vrýt do paměti přesnou polohu pro přechod na jinou rychlost. Jinak hrozilo nepříjemné rachocení řetězu, který ne a ne zapadnout do správného pastorku v kazetě přehazovačky. Kdežto u moderních silničních kol jsou polohovací řadicí páčky přemístěny z rámu přímo k pákám brzd, takže řazení je pohodlnější než v autě.

Je horské kolo univerzální?
Protože bicyklů je na trhu nepřeberné množství, od strojů stavěných z komponentů renomovaných značek až po nekvalitní a mnohdy nebezpečné výrobky, měl by každý začínající cyklista vědět, v jakém terénu a jak často chce na novém kole jezdit. Potom teprve může začít uvažovat o tom, kolik bude třeba do bicyklu investovat a kam si ho půjde koupit.

Jak dobře nakoupit spolehlivý stroj

 Nejžádanější horská kola jsou určena do nejtěžších terénů. Naštěstí stále méně cyklistických začátečníků ovlivněných módou se domnívá, že horská kola jsou univerzální a hodí se do každého terénu. Rozhodně si nekupujte mountain bike s bytelným rámem, odpruženou vidlicí a terénním dezénem plášťů na masivních ráfcích, vyjedete-li si dvakrát o prázdninách na výlet loukou či po lesní cestě.

Kompromisem je krosové kolo
Zrovna tak by bylo vyhazováním peněz, pokud byste si pro tentýž účel pořídili silniční model se zkrácenou přední vidlicí a úzkými ráfky. Na takovém stroji se sice můžete vydat polní cestou, ale jen pomalu a velmi opatrně.

Proto si kupte levnější model krosového kola. To je zjednodušeně řečeno kompromis mezi horským a silničním kolem. Takové kolo je ideální pro jízdu po značených cyklostezkách. Ty totiž většinou vedou po rozbitých okreskách a schůdnějších polních či lesních cestách. Pokud pojedete také po silnicích a ulicích města, pořiďte si spíše kolo trekkingové.

Přesto na té univerzálnosti horských kol něco je. "Mountain bike je prostě bezpečnější a pohodlnější než silniční," tvrdí Ladislav Bodó. Na horském kole můžete jet po silnici, i když pomalu, a bude vás to stát zbytečnou námahu. Silniční kolo však na kamenitých cestách zničíte.

Půjde-li začátečník nakupovat do renomované prodejny, nemusí si lámat hlavu, z jakých komponentů jakých značek bude kolo sestaveno. Málokterý dodavatel si sám vyrábí veškeré komponenty. Zvykem je spíše montovat bicykl ze součástí od jednotlivých výrobců. Tyto prototypy jsou osazeny tak, aby jednotlivé komponenty byly zhruba ve stejné kvalitě podle toho, vyhoupne-li se do sedla začátečník, amatér či profesionál a do jakého terénu a jak často bude vyjíždět.

Specializované prodejny většinou nabízejí široký servis a také možnost repase, tedy odborné výměny komponentů za lepší. "Koupil jsem před lety značkové silniční kolo za deset tisíc v zavedené prodejně. Tenkrát to bylo dost peněz. Přestože je to model 1996, neměl jsem dosud výraznější závadu. Úplně stačil běžný servis. Ale přece jen bude stroj muset na repasi, nejlépe ještě tuhle sezonu," svěřil se amatérský silniční cyklista Radek Pech z Prahy.

Mnozí nadšenci jsou dokonce sami sobě mechaniky. Tam koupí rám, onde převodové komponenty, jinde zase ráfky a pláště, a stroj si sami sestaví. Pak pro ně není žádný problém lehce opotřebovanou, ale stále plně funkční součástku prodat podobnému nadšenci a dokoupit o stupínek novější a lepší. Pro méně zručné je však rozhodně lepší svěřit repasi odborníkům.

Myslete na bezpečnost
V posledních letech začínají i amatérští cyklisté myslet nejen na doplňky, které zvyšují komfort, ale i na ty, které přispívají k bezpečí; tedy rukavice a helmy. Přilby ještě donedávna nosila naprostá menšina cyklistů.

Prodejci se však shodují, že zhruba v posledních třech letech se situace konečně začíná zlepšovat. Navíc děti do 15 let je mají povinné. "Ještě ne automaticky všichni, ale už téměř všichni zákazníci chtějí ke kolu helmu a rukavice. Lidé už prostě dostávají rozum," řekl prodejce kol Ladislav Bodó.

Bezpečně do sedla jedině s přilbou